- שבת ומועדים
- אכילת מצה
254
שאלה
שלום וברכה,
כתוב שאין מפטירין אחר הפסח אפיקומן כלומר לא לאכול כדי שהטעם של האפיקומן יישאר. והרי ממילא תוך כמה שעות יעלם הטעם? אז מה הועילו חכמים בתקנתם? הרי לכאורה, כדי לשמר את הטעם יש לשמור מהאפיקומן ולאוכלו כל פרק זמן ואין נוהגים כן?
יישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום
הגמרא מסבירה שהטעם שאין לאכול לאחר קרבן פסח הוא משום שיש צורך בכך שטעמו של קרבן פסח יישאר בפה. הראשונים נחלקו בטעם הדבר מה החשיבות בכך שיישאר טעם קרבן הפסח וכיום טעם מצה הרמב"ן ועוד ראשונים כתבו שמטרת האיסור היא שהפסח יאכל על השובע, אילו היה מותר לאכול אחר קרבן פסח, אנשים היו עלולים לאכול את רוב הסעודה לאחר הקרבן, וכך הקרבן לא היה נאכל לשובע.
מהרמב"ם (הלכות חמץ ומצה ח, ט) וכן משמע התוס' משמע שמטרת הדבר שישאר טעם הקרבן או מצה בפה זהו מדין אכילת קרבן פסח ומצה.
לפי הרמב"ם כל זמן שנוהגת מצוות קרבן פסח והיינו לר"א בן עזריה עד חצות, אז יש איסור לאכול לאחר קרבן הפסח והמצה.
לפי הרמב"ן הדגשת הטעם של קרבן הפסח והמצה אינה אלא תזכורת שלא יאכל אחר קרבן הפסח והמצה כלום, וכך לאחר שאדם הולך לישון בליל הסדר וקם בבוקר ליום חדש התקיימה המצווה.
יום טוב

קשר תפילין של ראש לא במקום - לא הנחתי תפילין?
הרב דניאל קירש | ד אייר תשפ"ה

שם לתינוק גד ציון
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"ה

קידושין ה עמוד א
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
