- משפחה, ציבור וחברה
- גוים והיחס אליהם
שאלה
בגמרא עבודה זרה (ד, א) כתוב: אמר רב פפי משמיה דרבא, מאי דכתיב: (הושע ז ט"ו) וַאֲנִי יִסַּרְתִּי חִזַּקְתִּי זְרוֹעֹתָם וְאֵלַי יְחַשְּׁבוּ רָע? אמר הקדוש ברוך הוא: אני אמרתי איסרם ביסורין בעולם הזה, כדי שיחזקו זרועותם [ויטלו שכרם] לעולם הבא, וְאֵלַי יְחַשְּׁבוּ רָע, [והם שחשבו שעל חנם אני מיסרם]. ע"כ.
לפי דברים אלו כשבאים על האדם יסורין, צריך להבין שהיסורין באין כדי לחזק אותו לעולם הבא. אבל אנחנו רואים שגם בקרב אומות העולם ישנן מיליוני מיוסרים שסובלים מחלות ורעב וכל מיני דברים איומים ביותר, ואני שואל מה לאומות העולם וליסורין אלו? מדוע אומות העולם שאין להם תורה יתייסרו כאילו שחוייבו לקיים תורה ומרדו? הרי הקב"ה אינו מייסר אותם ע"מ לחזק זרועותם לקבל שכר לעולם הבא שממילא הוא פחות משלנו, האם יש תשובה משביעת רצון לשאלה זו?
תשובה
שלום לך,
הגמרא שהבאת עוסקת בייסורים הבאים על ישראל ומסבירה שפעמים שהיסורים באים לטובתם של ישראל כדי שיזכו לחיי העולם הבא. מפשט הגמרא נראה שלא מדובר כאן על גויים. עם זאת צריך לומר שהרמב"ם (הל' מלכים) כתב שגם לחסידי אומות העולם יש חלק לעולם הבא, ומצד זה יתכן ובאים עליהם ייסורים. בנוסף, הגמרא לא אמרה שזהו הטעם היחיד שבגללו באים ייסורים על האדם, יהיה מישראל או גוי. ויתכן שבאים ייסורים על האדם מסיבות נוספות, שחלקן קשורות לחשבונות של שכר ועונש, וחלקן קשורות להנהגת ה' את עולמו, כמו הכרתת הרשעים וביעור הרישעה מן העולם ועוד, מה שלא תמיד מובן לאדם. שאלת הייסורים הבאים על האדם היא שאלה קשה ומורכבת וחכמים עסקו בה במקומות שונים. והאמת היא שגם אחרי כל ההסברים סוד הייסורים במלאו לא נמסר לידיעת האדם. והאדם לא תמיד יודע מדוע באו עליו ייסורים או על חברו או על גויים. ולכן כתבו רבותינו שהשאלה החשובה אינה: מדוע באים ייסורים על האדם? אלא, מה האדם יכול ללמוד מן הייסורים? וכיצד הוא יכול להתקדם בעזרתם? ודבר זה שייך גם לגויים, שגם הם צריכים להתבונן בייסורים הבאים עליהם, ולשאול את עצמם איזה תיקונים הם צריכים לעשות בעקבות הייסורים שבאו עליהם?
בברכה
אוריאל טויטו