- תורה, מחשבה ומוסר
- הדף היומי וסיום לימוד ומסכת
1710
שאלה
שלום לכבוד הרב
בהמשך לשאלת החבר (שבעזרת השם יגדיל תורה ויאדירה, יזכה ללכת מחיל אל חיל וימשיך בדרך העולה בית-אל, וברכות עד בלי די).. האם הסעודה חייבת בלחם?
תשובה
שלום וברכה!
בכמה מקורות רואים שאין חיוב לאכול לחם בסעודת סיום מסכת. כך למשל, בעניין סעודת סיום מסכת בתענית בכורות, כותבים כמה פוסקים שהנוכחים שם יכולים להסתפק באכילת מיני מזונות או אף בשתיית יין, ובזה הם נחשבים כמשתתפים בסעודה ונפטרים מן התענית (עיין שו"ת תשובות והנהגות א', ש; קיצוש"ע ילקוט יוסף ת"ע, יא; פסקי תשובות ת"ע, יא). וכן יש שכתב שאפשר להשתתף בסעודת סיום מסכת בתשעת הימים ולאכול שם בשר ויין גם אם אין אוכלים לחם (פסקי תשובות תקנ"א, הע' 204).
וכך רואים בכמה מקומות באופן כללי, שניתן לקיים סעודת מצוה גם ללא אכילת לחם:
הגמרא (פסחים מ"ט א) עוסקת באדם שהולך לסעוד סעודת מצוה בערב פסח ונזכר שלא ביער את חמצו. המשנ"ב (תמ"ד, כט) כותב שהמדובר הוא בשעה חמישית, זמן שבו אין אפשרות לאכול לא חמץ ולא מצה; דהיינו שהסעודה נעשית במאכלים אחרים ולא בלחם.
ברמ"א (יו"ד רס"ה, יב) מגדיר את סעודת "שלום זכר" כסעודת מצוה; ואף על פי כן, כידוע המנהג הוא שאוכלים שם רק קטניות ומיני מזונות ולא סעודה ממש.
במטה אפרים (תקצ"ו, ה) כותב שאם חלה ברית מילה בראש השנה, נוהגים שהאורחים אינם אוכלים שם סעודה ממש, אלא עושים קידוש ואוכלים מיני מאפה לשם סעודת מצוה.
בילקוט יוסף (שובע שמחות, פדיון הבן, צו) כותב שאין חובה לאכול פת בסעודת פדיון הבן.
ממילא, הוא הדין לסעודת סיום מסכת, שאין חובה לאכול בה לחם וניתן להסתפק בכיבוד אחר.

סיום אותה מסכת כמה פעמים
הרה"ג דוב ליאור | כ"ג טבת תשס"ח

לימוד דף היומי עם הסוגריים?
הרב חיים שרייבר | ג תמוז תשפ"ד

לימוד דף יומי בטירונות קרבית
הרב חגי לרר | כ"ה אב תשפ"ד

סיום משנה לעילוי נשמת סבא
הרב יצחק בן יוסף | כ"ג טבת תש"פ

אכילה לפני קריאת מגילה
הרה"ג דוב ליאור | י"ב אדר תשס"ב

מי מברך כשקוראים מגילה להוציא מישהו אחר?
הרב בנימין במברגר | י"ח אדר תשפ"א

אכילה לפני קריאת מגילה
הרה"ג דוב ליאור | י"ב אדר תשס"ב

האם אבל יכול להשתתף בסעודת פורים
הרב נועם דביר מייזלס | ח אדר תש"פ
