245
שאלה
האם צריך את הסכמת הגוי לעשות עירוב חצרות?
אני נמצא בגסטהווס בחול, יש בו מספר חדרים לאורחים ומספר חדרים של המשפחה שמפעילה את המקום שממש גרה פה.
תודה
תשובה
שלום וברכה,
עקרונית 'גסטהאוס' דומה לבית מלון.
כאשר אתם ושאר המתארחים במקום שוכרים חדר פחות משלושים יום, ובעל הגסטהאווס שגר שם הוא יהודי המודה בעירוב (כלומר שמאמין בתורה) אין צורך לעשות עירוב חצרות משום שאתם טפלים אל בעל הבית (שו"ע, שע, ח).
אם בעל הבית הוא גוי אזי כך: אם אתם (אתה והילדים שלך) היהודים היחידים הנמצאים במתחם אזי אין צורך לעשות עירוב חצרות ולשכור רשות מהגוי (שפב, א).
אם יש עוד יהודים במתחם הנמצאים בחדר אחר אזי יש לעשות עירוב חצרות וצריך לשכור מבית המלון את הרשות של כל הגויים במתחם (שם).
אולם המיקל ולא עושה עירוב יש לו על מי לסמוך משום שלדעת כמה אחרונים גם כאשר בעל הבית שגר שם הוא גוי, היהודים המתארחים שם פחות משלושים יום בטלים אליו ולא חייבים בעירוב כלל [בין המקילים: יד אפרים (המובא בשער הציון שע לו), חיים שאל (ח"ב כב), קיצור שולחן ערוך (צד יד), דבר חברון (או"ח סי' תנז)].
עוד סברא להקל: מכיון שיש בכל חדר בבית המלון מיטה ושולחן וכדומה השייכים לבעל הבית, ואסור לשוכרים להוציא אותם מהחדרים, לכן לדעת חלק מהפוסקים נחשב הדבר כתפיסת יד של בעל הבית בכל החדרים ואין צורך בעירוב [ראה שו"ע (שע, ב), אגרות משה (או"ח ח"א, סי' קמא)].
ועוד, שלדעת חלק מהפוסקים אם בעל הבית יכול לשנות את מקומו של השוכר ולהעביר אותו לחדר אחר אף שאינו יכול לסלק אותו לגמרי, נחשב הדבר שיש לבעל הבית רשות בכל הבית ואין צריך עירוב (ראה בצל החכמה ח"ה, סי' קמ).
מקורות והרחבה:
אם כל אורחי בית המלון אוכלים על שולחן אחד ממילא לא צריכים לערב (שו"ע, שע, ד). וראה מה שפקפק בהיתר זה בבתי מלון בארחות שבת (פרק כח, הע' קמט).
בעניין עירוב חצרות בבית מלון עיין עוד בספר נתיבות שבת (פרק לד), וביכורי אלעזר לרב אלעזר באדנער (סי' לז).
כל טוב!