שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום כבוד הרב, תודה על העשייה המבורכת וסליחה מראש על השאלה המעמיקה. אני מרגישה שככל שאני לומדת על התורה וההלכות אני שונאת את עצמי וסביבתי יותר ויותר. אני יודעת שזה לא הדרך של התורה ושאני אמורה לאוהב את כולם בתחלס כולל אותי. אבל בפועל, איך אני אמורה לאוהב את עצמי כשאני חוטא פעם אחר פעם אחר פעם לה׳? אחרי כל הטוב שהוא עושה לי בין אם בגלוי או אם בסתר. נמאס לי מעצמי והחולשות שלי. אני חוטא פעם אחר פעם בכיבוד הורים, כל פעם נופלת בלשון הרע, ונופלת שוב ושוב אחר אותם דברים שחשבתי שכבר התבגרתי מהם. שבע יפול צדיק וקם זו אמירה יפה אבל מה קורה כשהמספר הרבה יותר רחוק מהשבע? איך בכלל אני אמורה לחיות בעולם כזה שלא מאפשר לי להיות קדושה ורק נותן לחיות ביסורים. איך אני אמורה לטוב את הסביבה שלי כשאני רואה כמעט אך ורק חטאים? מרגיש לי כאילו זה הגיהינום האמיתי וה׳ יודע בדיוק מה הכי יכאב לי ללב.
תשובה
שלום רב, תודה על השיתוף הכן והמרגש. אני רואה את הכאב והמאבק שאת חווה, והתשובה שאציע באה ממסורת של חמלה והבנה עמוקה של הנפש האנושית. שלמה המלך, החכם מכל אדם לימד אותנו ש: "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז:כ). וזו הכרה עמוקה בטבע האנושי שלנו. הקב"ה לא ברא אותנו מושלמים, אלא כיצורים בעלי יכולת לצמוח דרך מאבק. כל התמודדות, כל מאבק, בונה אותנו מוסיף לנו קומה רוחנית חשובה מאוד. לגבי התחושה שאת נופלת יותר משבע פעמים , חשוב מאוד לדעת, שהמספר שבע שמופיע במקורות אינו דווקא להגביל שלא יותר משבע, אלא שבע רומז לשבעת ימי השבוע, והכוונה היא, שגם כאשר אדם נופל המון פעמים, כל פעם מחדש, הוא בכל זאת קם, והוא נחשב צדיק, כי הנפילה לא נהיית מקובלת עליו, לא נהיית חלק ממנו, אלא משהו שצריך לתקן. - רבי נחמן מברסלב לימד: "אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר לתקן". אין מגבלה על כמה פעמים אפשר לקום. העיקר הוא שממשיכים לנסות. בעניין אהבת עצמך - הבעל שם טוב לימד שהיצר הרע פועל בשתי דרכים: הוא מפתה אותנו לחטוא, ואחר כך מפיל אותנו לייאוש על שחטאנו. לפעמים הייאוש והשנאה העצמית הם חטא גדול יותר מהחטא המקורי. וכך מרחיב גם רבי נחמן מברסלב, שהמרה השחורה שאדם נכנס בעקבות החטא, גרועה מהחטא עצמו. לכן, אל תיבהלי מהנפילות, דעי, שמנפילות קמים, וכל עוד אנו חיים, זה אומר שה' יתברך מאמין בנו ונותן לנו את האפשרות. לדון לכף זכות את עצמך. רבי נחמן מברסלב מלמד שאדם צריך לדון את עצמו לכף זכות, וזו עבודה מאוד גדולה וחשובה. זו אחת מהתורות החשובות ביותר של רבי נחמן מברסלב. ממש להתרגל לחיות זאת, ממש להתרגל לכך כדרך חיים. הנה שלוש נקודות מעשיות: קבלי את עצמך כאדם שלם - עם חולשות וכוחות. החולשות שלך אינן מגדירות אותך; הן חלק ממך, אך לא כל כולך. התמקדי בצעדים קטנים - במקום לשאוף לשלמות, בחרי מצווה אחת או התנהגות אחת שתעבדי עליה. התקדמות קטנה בתחום אחד יכולה להאיר את כל דרכך. מצאי חברותא - אל תתמודדי לבד. מצאי חברה או מורה שיכולים לתמוך בך ולהזכיר לך את הטוב שבך. לגבי העולם המלא בחטאים - אכן, העולם מאתגר, אך זכרי את דברי הרב קוק: "הצדיקים הטהורים אינם כובלים על הרשעה אלא מוסיפים צדק....". במקום להתמקד בחטאי העולם, הוסיפי אור משלך. הקב"ה אינו שמח בסבלך אלא בהתקדמות שלך, גם אם היא איטית ומלאה בנפילות. כמו הורה שמלווה ילד שלומד ללכת, כך הקב"ה - שמח בכל צעד קטן שלך קדימה, גם אחרי נפילה. בהערכה ובתפילה להצלחתך, הרב יצחק גרינבלט.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il