שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
שאלה
שלום כבוד הרב שליט"א האם יש חיוב להתחייב בציצית ביום? האם גם בלילה? מהי רמת החיוב בשני המקרים? מהם המקורות? תודה רבה.
תשובה
שלום וברכה, א. יש חיוב להטיל ציצית בבגד שיש לו ארבע כנפות. טוב ונכון שכל אדם ילבש בגד של ארבע כנפות על מנת להתחייב במצוות ציצית כדי שיזכור את המצות בכל רגע (שולחן ערוך כד, א). ב. גם בלילה ראוי ללבוש ציצית. אולם לא צריך להקפיד על הדבר כל כך כמו ביום, משום שיש מחלוקת ראשונים אם יש בכלל מצוה בלבישת ציצית בלילה. לדעת הרמב"ם כל מה שאדם לובש בלילה פטור. לדעת הרא"ש בבגד שמיוחד ליום או ליום ולילה חייב בציצית אפילו בלילה (ראה שו"ע יח א). לגבי שינה עם ציצית כתב המשנה ברורה (סי' כא, ס"ק טו): "ובכתבי האר"י ז"ל כתוב על פי הסוד שיש לשכב בלילה בטלית קטן". הרחבה: א. בגמרא (מנחות מא.) מסופר שאמר מלאך לרב קטינא שמי שלא מכניס את עצמו לחיוב ולובש בגד של ציצית עם ארבע כנפות כדי להתחייב בציצית עלול להיענש בעידן ריתחא (זמן כעס). ביארו התוספות (שבת לב:, ד"ה בעון) שדוקא בימיהם שהיו רוב מלבושיהם עם ארבע כנפות, אזי מי שלא היה לו ציצית היה נענש בעידן ריתחא. אולם כיום שאין בגדינו הרגילים עם ארבע כנפות אין צריך לקנות ציצית. אך הוסיפו התוספות שטוב לקנות טלית ולברך עליו בכל יום כפי שנאמר במסכת סוטה (דף יד.) על משה רבינו שרצה להיכנס לארץ ישראל כדי להתחייב במצוות. האגרות משה (או"ח ח"ד, סי' ד) חידש שכיון שנהגו כל ישראל ללבוש טלי קטן הרי שזה מנהג מחייב ואסור לאדם לעבור על זה. אולם שאר הפוסקים לא כתבו כך ומשמע שלא סוברים כך. בשלמא אם המנהג שלובשים ציצית היה מנהג שהתחדש בימינו אזי לא היה ראיה מסתימת הפוסקים. אולם במנחת אשר (במדבר עמ' שטז) כתב (בהקשר אחר) שמצינו במרחבי הש"ס שבימי קדם אכן הקפידו ללבוש ציצית כל היום כולו. וציין לברכות (מז:), שבת (קנג.), שבת (קיח:) ע"ש. הרי שכבר בזמן הש"ס נהגו ללבוש ציצית כל היום, ומסתבר שזה היה מנהג ישראל בכל הדורות, ואף על פי כן השולחן ערוך רק כתב שטוב ונכון ללבוש ציצית, ולא כתב שאסור לעבור על זה. ואף המ"ב לא הביא מי שחולק על השו"ע. בטעם הדבר שזה לא מנהג מחייב צריך לומר שאף שישראל צדיקים מקפידים בזה, אין זה ראיה שמחזיקים בזה חובה, אלא שרוצים לזכות במצוה כפי שהמליץ השו"ע, ולא רוצים להיענש בעידן ריתחא (אף שלדעת התוספות הנ"ל אין עונש בעידן ריתחא בבגדים כנ"ל). ועוד שכנראה שלא כולם באמת מקפידים ללבוש ציצית כל יום. ב. הפסקי תשובות (כד, הע' 2) הביא מהאשל אברהם (סי' כא) שבלילה אין עונש בעידן ריתחא למי שמבטל מצות ציצית, אף שאפשר לקיים את המצוה לשיטת הרא"ש. עכ"ד. עיינתי באשל אברהם ונראה בדבריו שאין הטעם שאינו נענש בעידן ריתחא משום שזה לילה ומחלוקת הפוסקים אם יש מצווה בלילה, אלא שכתב שאם אדם מקיים מצווה חלק מהזמן אזי הוא אינו נענש בעידן ריתחא. ממילא אם הוא לובש ציצית ביום אין הוא נענש אם אינו לובש בלילה. (וכעין זה מובא בהערות הגרי"ש אלישיב לסוכה כו. שאין איסור לטייל בסוכות ולהפקיע עצמו מחיוב סוכה ואינו נענש בעידן ריתחא משום שזה רק מי שמפקיע עצמו לזמן ממושך ע"ש). על כל פנים מסברא יש מקום לומר גם שאין נענשים בעידן ריתחא בלילה מצד שיש מחלוקת הפוסקים אם יש מצווה בלילה. סוף דבר ראוי ללבוש ציצית בלילה אבל אין בכך קפידא גדולה. ובכל סוגיית עונש בעידן ריתחא עיין עוד מנחת אשר במדבר (סי' מ). כל טוב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il