- הלכה
- נהלי בית הכנסת
90
שאלה
ידוע לי כי זה הוא נושא רגיש, שבדיון לגביו עלולים להיפגע מי מעדה כזו או אחרת ראשית דברי אפתח בדברי אחדות ואהבת ישראל כל יהודי לא משנה ארץ מוצאו מנהג אבותיו ונוסח תפילתו הוא נשמה טהורה וזכה ממרומים בנו של הקדוש ברוך הוא שכל העולם היה כדאי שנברא רק בשבילו כאדם יחידי. ביישוב 4 בתי כנסת חב"ד, ספרדי, תימני ומרכזי (הנוהגים בו לפי נוסח החזן) לציבור האשכנזי אין בית כנסת בנוסח משלו. הכללים של בית כנסת חב"ד שכל אחד יכול לשמש כחזן/ בעל קורא וכו אך רק כנוסח המקום. האם יעלה על הדעת שבבית הכנסת הספרדי יעלה חזן/בעל קורא אשכנזי או תימני לתפילה? מסתמא שלא וכך גם בבית הכנסת התימני. כל עדה לפי הנוסח שלה. רק לעדת אשכנזים אין נוסח תפילה יחודי משלה, עדת האשכנזים נוהגת להתאסף יחד בבית הכנסת המרכזי אך בבית כנסת זה נוהגים כיום (לפי החזן) בכל תפילה שהיא בין בחול בין בשבתות בין בחגים יכול לעלות חזן/בעל קורא מכל עדה שהיא וכך נעשה: שחרית בשבת נוסח אשכנזי, מוסף וקריאת התורה בנוסח ספרדי. מנחה ספרדי וערבית תימני. הדבר יוצר בלבול, שיבושים בסדר התפילה שכן הסדר שונה מעדה לעדה, הקדישים נמצאים במקומות שונים. במקום קדיש יהא שלמא פתאום אומרים קדיש דרבנן (חזן תימני). ההפטרה בשבת מתחילה ומסתיימת במקומות אחרים. למנצח ואז קדיש במקום עלינו לשבח וקדיש, כתר במקום קדושה, יקום פורקן משמיא פעם יש פעם אין ועוד דוגמאות נוספות רבות. מלבד הבלבול וחוסר האחידות בתפילה הדבר פוגע בקהילתיות וחלק מציבור האשכנזים מרגיש מופלה ומתוסכל - לציבור זה אין שמירה על זהותו, נוסח תפילתו ומנהגיו (ואילו לעדות אחרות יש) *חשוב לציין כי הציבור האשכנזי אולי הינו קטן מספרית ביחס לעדות האחרות אך כולל עשרות במספר להערכתי כלפחות 50 איש. נשמח בבקשה להתייחסותו של כבוד הרב לנושא האם זו התנהלות תקינה ונכונה? ויש להמשיך כך במתכונת הנוכחית ? או אולי יש לשנותה? בברכה ובתודה
תשובה
נוסח חב"ד הוא הנוסח החסידי-אשכנזי המקורי תתפללו שם.
לאשכנזים המתפללים בנוסח אשכנז אין פתרון כרגע.
גם הם יכולים להתפלל בנוסח חב"ד ורק בתפילת הלחש ישמרו על מנהגם