- משפחה, ציבור וחברה
- שמירת הברית
384
שאלה
כבוד הרב שלום. בתור רווק בן כמעט 34 שבערך מגיל 20 מנסה להדחיק את היצר המיני בין היתר בגלל היהדות (מאיך שאני רואה את הדברים מהצד בתור חילוני היהדות דוגלת בהדחקה וניסיון להרדים את היצר המיני-נשים צריכות להיות לבושות צנוע והרבה חרדים הולכים לצד השני של הרחוב כאילו גירוי מיני מאישה זה דבר רע ופסול). הסגירות המינית שהיהדות מייצגת עשתה עליי אפקט הרסני כי מהנסיון שלי לא ניתן להדחיק ולהתעלם מהיצר המיני. האנרגיה המינית היא אנרגיה מאוד חזקה שכל נסיון להדחיק אותה הוכח מניסיון החיים שלי כפסול וכדבר שעלול לשבש את התפקוד של האדם.
הטנטרה לעומת זאת דוגלת בפתיחות מינית ובהתמרה של האנרגיה המינית שמהנסיון הקצר שיש לי עם הטנטרה ביחס לנסיון הארוך שיש לי עם היהדות זה עובד הרבה יותר טוב והתפקוד שלי עם הטנטרה הרבה יותר גבוה מהתפקוד שלי עם ההדחקה המינית של היהדות. כידוע שתי הגישות (היהדות והטנטרה) דוגלות באי שפיכת זרע לשווא. הייתכן שהיהדות טועה והטנטרה צודק? אם לא, אשמח לנימוק.
תשובה
בס"ד
שלום לך.
קראתי את מכתבך וחשבתי עליו הרבה מאוד.
קראתי במקורות שונים על טנטרה וניסיתי לחשוב ולהתבונן בדברים.
ראיתי שיש זרמים שונים בטנטרה וגישות שונות ולכן, בדברים שאני אכתוב לא אוכל להתייחס לכל הדרכים של גישה זו, אבל נראה לי שאוכל כן לגעת ביסודות.
האמת היא שהיסודות של הטנטרה מאוד מתאימים לדרכה של היהדות!
שכן הדרך האמיתית של היהדות היא פיתוח כוחות האדם והגדלת האדם. וזה גם מה שכתוב בתורה, ובחרת בחיים. חיים לא רק ההפך ממוות, אלא חיים בכל משמעותם.
הרב קוק זצ"ל האריך מאוד בעניין של חופש הדעות, בעניין של פיתוח הכוחות והוצאתם לפועל. והוא ראה בכך יסודות חשובים מאוד.
אלא, שבדרך זו יש גם סיכון! לכל אחד מאיתנו יש גם כוחות חיוביים וגם כוחות שליליים. יש רצונות נפלאים וישנם גם יצרים. כי ה' יתברך כאשר הוא ברא את האדם הוא ברא בריאה מופלאה, שיש בה עצמות נפלאית, שהוא מחבר את העליונים ואת התחתונים, הוא מצד אחד עפר מהאדמה, ומצד שני הוא אלוקי, שה' יתברך נפח בו רוח חיים.
ואכן, במשך השנים של קיום העולם, ראינו אנשים שלקחו את הדברים לדברים נוראיים, כי הרצון לחופשיות גם נותן חופשיות ליצרים. כאשר יצר השררה והשלטון מאבד את הגבולות הנכונים שלו, הוא עלול להרוס את העולם, ממש כמו שהנאצים השמידו מליונים מבני עמנו ועוד מליונים מעמים אחרים, והכל מתוך יצר השלטון.
התאווה לממון גרמה להמוני עבדים ולהפרשי מעמדות שגרמו להרג המוני במרידות נוראיות. וכך אפשר לבחון בכל דורות ההסטוריה.
לכן, מלמדים אותנו חכמנו זכרונם לברכה, שבניין החופש חייב לבוא בשלבים, מתוך עבודה מקדימה, עבודה שהיא פחות נעימה, אבל היא שומרת על האדם.
הדבר דומה לילד קטן שרוצה לאכול ממתק כי הוא מתוק וטעים לו, אבל אם הוא יאכל אותו לפני הארוחה, זה יסתום לו את התיאבון, והוא לא יאכל את מה שהוא צריך, וכך הגוף שלו יפגע.
כך גם כאשר החופש של בין איש לאשה יהיה גדול מידי, הוא עלול לשבור את התא המשפחתי, וכך לגרום למצב שילדים של הדור הבא יגדלו בלי תא משפחתי.
לצערי בתור מורה נפגשתי במצבים של ילדים בלי תא משפחתי בריא והם היו מאוד מסכנים מכך.
לכן, חופש הוא דבר טוב, אבל הוא חייב שמירה. ממש כמו כל דבר טוב, שאם הוא לא בא במידה שלו ובמקום שלו, הוא עלול להזיק ולגרום לדברים מאוד לא טובים.
אפשר להאריך עוד בדברים, ואם תרצה אוכל גם לשלוח לך קישורים לשיעורים על העניינים האלו, אבל לעת עתה אינני רוצה להאריך יתר על המידה.
אני מאוד מבין את הקושי, להגיע לגיל פחות צעיר ועדיין לא לזכות להקים משפחה, לכן אחזק אותך, שתמשיך בדרך של בריאות נפשית יחד עם שמירה על גבולות שהן לפי ההלכה.
אכן, יודע אני שיש אנשים שמוסיפים בשמירה של גבולות מעבר לחובה ההלכתית, אבל לא לכל אחד זה נכון, ולך כנראה שלא. לכן שמור על ההלכה והיא תשמור עליך, שתזכה להקים בית נאמן בישראל, בית של קדושה ושל עבודת ה', של שמחה ובריאות נפשית.
בברכת הצלחה רבה
הרב יצחק גרינבלט.