- הלכה
- הנחת התפילין
41
שאלה
ראיתי בהלכה שלאחר שמניחים תפילין של רבינו תם אומרים קריאת שמע.
א. האם אומרים לאחר הפסוק "שמע ישראל" - "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד"? האם צריך לומר גם "ויאמר" כלומר פרשת ציצית?
ב. האם אשכנזים אומרים גם "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" מיד לאחר שמהדקים את התפילין של ראש כפי שעושים בתפילין של רש"י כמבואר ברמ"א (כה ה)?
תשובה
שלום וברכה,
א. כאשר קוראים קריאת שמע לאחר הנחת תפילין של רבינו תם יש לומר גם "ברוך שם כבודו לעולם ועד", אך לא צריך לומר פרשת "ויאמר" (מ"ב לד טו). ויש נוהגים לומר פרשת ויאמר (סידור תהלת ה' של חב"ד).
ב. אין צורך.
הרחבה:
א. הטעם שאומרים קריאת שמע בזמן שמניחים תפילין של רבינו תם הוא שאם ההלכה כרבינו תם, נמצא שמי שלא אמר קריאת שמע בהנחת תפילין של רבינו תם מעיד עדות שקר בעצמו. על כן לא צריך לומר פרשה שלישית של שמע – "ויאמר", משום שבאמירת שתי הפרשיות הראשונות יצאנו מחשש מעיד עדות שקר (פמ"ג משבצות זהב ס"ק ב, מ"ב ס"ק טו). ויש נוהגים לומר פרשת ויאמר (סידור תהלת ה' עמ' מג).
לפי דברי המשנה ברורה היה מקום לדון שלא צריך לומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" בהנחת תפילין של רבינו תם, שהרי אין "ברוך שם" חלק מקריאת שמע אלא חלק מקבלת עול מלכות שמים כמבואר במנחת אשר בראשית (סי' צח, עמ' תשנו).
אך אפשר שחשוב גם לקבל עול מלכות שמים בזמן הנחת תפילין של רבינו תם ולא רק לומר פרשת קריאת שמע. לכן נראה שגם מי שלא אומר פרשת ציצית יאמר "ברוך שם".
מצינו בסדר הנחת תפילין של רבינו תם בסידור תהלת ה' (על פי שולחן ערוך הרב) לומר שלשת פרשיות קריאת שמע כולל ברוך שם כבוד מלכותו.
ובפסקי תשובות (לד הע' 47) הביא מעוד כמה צדיקים שנהגו להוסיף פרשת "ויאמר".
ב. המשנה ברורה (כה כא) ביאר שהטעם שאומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד מיד לאחר הידוק התפילין של ראש הוא משום שלמנהג אשכנז מברכים שתי ברכות על תפילין, ומכיוון שיש לחשוש קצת לשיטות הסבורות שיש לברך ברכה אחת בלבד על התפילין, ויש חשש ברכה לבטלה, לכן מתקנים זאת על ידי אמירת ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד כפי שעושים לאחר אמירת ברכה לבטלה (עי' שו"ע רו ו).
לפי זה, לאחר הנחת תפילין של רבינו תם לא צריך לומר "ברוך שם" שהרי לא מברכים כלל על תפילין של רבינו תם.
אמנם יש שנתנו טעם אחר מדוע לומר ברוך שם לאחר הנחת תפילין - משום שזה השבח המתאים לומר מיד לאחר הנחת תפילין [עי' ערוך השולחן (כה יב-יג), תשובות והנהגות (ח"ג ט)]. לפי זה יש מקום לומר ברוך שם מיד לאחר הנחת תפילין של רבינו תם. אך מסתבר שגם לשיטתם אין קפידא כל כך להצמיד אמירת ברוך שם להנחת תפילין, ובכל מקרה אומרים ברוך שם בזמן שקוראים קריאת שמע כדלעיל. ועוד שיש שבכלל לא נהגו לומר ברוך שם לאחר הנחת תפילין של ראש (כך מסרו שנהג הבעל שם טוב, עי' פסקי תשובות הע' 108).
כל טוב!