247
שאלה
שלום הרב, נכון, אבל בסימן יב לא מדברים על עדי חתימה, ובסימן קל כותב הרמ"א שמותר לעדים לקבל שכר כי אוסרים את עצמן מלישא הגרושה
תשובה
שלום וברכה,
הרמ"א (בסימן קל, כא) כותב כך: "י"א דמתנין עם העדים שאם יקלקלו הגט שישלמו אותו, ומכח זה מותר להם לקבל שכר הרבה, או מטעם דהעדים אסורים לישא הגרושה, כמו שנתבאר לעיל סימן י"ב, וכן נוהגין".
היינו הרמ"א כתב שמקור דין זה הוא מסימן יב'.
והדבר צ"ע הרי בסימן יב' כפי שהבאנו בתשובה הקודמת הרמ"א כתב שמעיקר הדין מותר לאחד העדים לישא אותה כיוון שאין שנים עשויים לחטא בשביל אחד, אלא שהביא שבעל נפש ירחיק מזה. ואכן מצאתי שהמהרא"ל צינץ בטיב קדושין מקשה זאת, וז"ל:
"ועל הטעם שאסורים לישא הגרושה... קשה... וגם גוף הדין דאסורים לישא הגרושה אינו איסור, רק הרמ"א כתב שם מתוספות והגהות מימוני דבעל נפש ירחיק מזה. והט"ז כתב שהפוסקים שהשמיטו... אפילו בעל נפש אין צריך להרחיק. ודוחק לומר... דיכולים לומר (העדים) בעלי נפש אנחנו ותהיה האשה עצורה לנו ולכן מותריםליקח שכר, וצ"ע".
בברכה,

היחס לנישואין שניים בהלכה
כולל דיינות פסגות | ב אדר תשס"ו

נישואי גרושה שנתאלמנה לכהן
הרה"ג דוב ליאור | י"ז כסלו תשס"ח
