43
שאלה
בס"ד
היי כבוד הרב שאלתי רב פעם על איך להסתכל על כל מיני שרים וראשי ממשלה שפגעו בעם ישראל והרב ענה לי שיש לדון לכף זכות שלא התכוונו להרע
עכשיו כמובן שזה לא אותו הדבר אבל גם מחבל להבדיל אלף הבדלות מתכוון להטיב וגם הנאצי רצה רק להעיף את היהודים שפוגעים בעולם ח"ו
למרות שהם כנראה עשו זאת יותר מתוך מניעים אישים ושנאה אבל תאורטית....
תשובה
שלום
סליחה על העיכוב במתן התשובה
יש הבדל בין גוי ובין יהודי בחובה לדון לכף זכות.
אך ההבדל כאן הוא שונה. יש מעשים ופעולות שונות. יש מעשה חיובי ויש מעשה "סתמי" שניתן לפרש אותו כטוב או כדבר שלילי. כאן אנו מחוייבים, על פי הכללים לדון לכף זכות. אך מעשים שבהגדרתם היא שלילית כמו פגיעה בזולת, לא נכון לפעול ולחשוב בצורה עקומה וללמד זכות כאשר עושה המעשה גם מצהיר שכוונתו היא עצם המעשה הפגיעה בזולת.
כאשר אדם עושה מעשה שנעשה בשיקול הדעת ובמחשבה וחשב שכך יהיה הכי טוב לכלל ישראל, הוא מתייעץ ובוחן את הדרכים השונות ומחליט לפעול בצורה מסויימת, אף שהיא קשה וכואבת לאחרים כמו מסירת שטחים מארץ ישראל לאויבים, יש מקום לדון אותו לכף זכות, אם נהג ביושר ובהגינות.
יום טוב