שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • תורה ומדע
קטגוריה משנית
שאלה
שלום, הייתי שמח לשמוע התייחסות רבנית לגילוי מגילות מדבר יהודה, שבהם נמצאו 930 מגילות, ובהן גם מגילות תהילים של דוד המלך, שמתחילות בתאריכים של לוח שנה אחר, הלוח שנה שמכיל 364 יום. כמו כן במגילת אסתר שהייתה לאחר גלות בבל ולפני חורבן בית שני ישנם תאריכים אחרים. למה יש התעלמות מהנושא ? למה אנו לא משודרגים ללוח שנה המקורי שהיה לנו ? כמו כן במגילות מדבר יהודה יש ספרים חיצוניים שאולי ניתן ללמוד מהם, למה רבי עקיבא אמר שמי שיקרא בספרים החיצוניים אין לו חלק לעולם הבא ? בכל תקופת התנ״ך אמירה כזאת לא הוזכרה, כמו כן גם שחכם עדיף מנביא, שום נביא לא אמר דבר כזה, חכמים אמרו את זה, ואין הנחתום מעיד על עיסתו. מה גם שהמגילות נמצאו בכ״ט בנובמבר 1947 , קשה להאמין שזה מקרי. לא מצאתי שום התייחסות רבנית באינטרנט ביוטיוב או בכללי לנושא. הדבר מציק לי ומערער את אמונתי בחז״ל, לאחר שבחרתי באורך חיים דתי לקחתי צעד אחורה אחרי ששמעתי דברים אלה. באמת אשמח בבקשה לקבל הסבר שכלי, למה להקשיב לחז״ל ולא לעדויות היסטוריות, שאוכל לקבל החלטה שקולה באיזה דרך חיים אני בוחר. תודה.
תשובה
א.אתחיל דווקא מהנקודה האחרונה, שהיא היותר משמעותית: אמונה אינה מתבססת על מימצא כזה ואחר. אמונה היא עניין מוחלט, שגם אם יש עליה שאלות - ובכך אין שום פסול, אדרבה טוב הדבר - וגם אם לפי שעה לשואל עדיין לא נמצאו תשובות, הרי שנשארים ב"צריך עיון" ולא זונחים את האמונה. ממשיכים להאמין, וממשיכים לתור אחר מענה. כך עקרונית; ואולם, לא זה המצב ביחס לשאלתך, אשר - שלא כדבריך - נדונה, ואף הרבה. ב. ביחס לשורשה ובסיסה, צריך לדעת שהרבה מאוד מכתבי כתות אלה, מיוחסות למי שפרשו-התרחקו מעם ישראל: צדוקים ובעיקר איסיים, שרחקו מהפרושים, ולכן מוצאים הרבה שינויים. לא מהם ולא מ"תורתם" אנחנו למדים. ניתן לדון על פרט זה ועל פרט אחר, ובמקרים רבים גם להצביע על מקור השינוי, ואולם הכלל הוא האמור מעלה: זיופי תורה. ג. עניין התאריכים שאותו אתה מציין - שגוי; תאורך אינו נכון לא לגבי המגילות ובוודאי שלא לגבי מגילת אסתר. ד. אלה אינם "ספרים חיצוניים". ה. חכמים אמרו את דבריהם ברוח הקודש! ו. השכלה תורנית אינה יכולה להירכש - רק - "באינטרנט וביו-טיוב": עשה לך רב!
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il