שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • חול המועד
קטגוריה משנית
שאלה
הסבר למכשיר בהמשך לשאלתי: שאלה: האם מותר להשתמש במכשיר המפיק למעשה אויר אוזון (O3), שכאשר מעבירים את הצינורית על הבגד הוא מתנקה בחול המועד? למי שנוהג לא לכבס בחול המועד (אשכנזי נוסח ספרד) הסבר: מכשיר האוזון הוא למעשה מכשיר (קטן יחסית) שמחברים לחשמל ויונק את האויר ומוציא גז (מורגש כאויר לכל דבר) הנקרא אוזון. ניתן לדמין שיש צינור אויר שקוף והוא מוציא אויר על הבגד והבגד מתחטא ומתנקה מכך. אין צורך להפעיל כח או אנרגיה ואפילו לא חיב הצינור לגעת בבגד. התוצאה כאילו שטפת את הבגד בחומר ניקוי. הנה דוגמא של מכשיר (ניתן לחפש ozone generator): https://www.amazon.com/%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%9C%D7%9C-%D7%90%D7%95%D7%96%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%A0%D7%AA-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%95%D7%99%D7%A8-%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA/dp/B07HRGHHG8
תשובה
שלום וברכה, אין היתר לכבס בגדים גם באופן שהזכרת בלי מים, או בניקוי יבש וכדומה. נ.ב - כתבת: "למי שנוהג לא לכבס בחול המועד (אשכנזי נוסח ספרד)". יש להעיר שהדבר אסור לכולם. מועדים לשמחה! מקורות והרחבה: כך עולה מדברי הפוסקים. ראה יביע אומר (ח"א לב) וביחוה דעת (ח"ד לד) שמותר להבריק נעליים במשחה בחול המועד. ודלא כשבילי דוד שכתב שזה דומה לכיבוס. וכתב (יחוה דעת שם): "אולם באמת נראה שאין צחצוח בכלל כיבוס, וכעין מה שאמרו (זבחים צ"ד ע"ב) כל כיבוס שאין בו כסכוס אין שמו כיבוס. ופירש רש"י, כסכוס, שמשפשף צידו של המנעל על צידו האחר, כדרך מכבסי בגדים, שאוחז הבגד בשתי ידיו ומשפשף. ע"ש. וכאן הרי אין בזה שפשוף כלל, רק שממרח המשחה על העור ומצחצחו על ידי מברשת המיוחדת לכך, ולכן אינו בכלל גזרת חז"ל". עכ"ל. עוד ביאר שיש להתיר לצחצח נעליים משום שאין דרך (לפחות בימי חז"ל) שיהיה לאדם יותר מזוג אחד של נעליים, ועוד שהם דומים למטפחות הידיים שמתלכלכים תדיר. מכל דבריו שם מבואר שאף שאין מים - שמו כיבוס, והיה מקום לאסור לצחצח נעליים אם לא הסברות שכתב לחלק, שאינם נוגעים לענייננו. וראה שמירת שבת כהלכתה (סו עד) שמותר להבריש מגבעת וכדומה בחול המועד כדי להסיר ממנה את האבק. וביאר (הע' רעד): "דכיון שמצוי שמגבעת מתלכלכת תדיר באבק, יש לומר דאינו בכלל הגזירה של כבוס בגדים". עכ"ד. משמע שניקוי יסודי של בגדים בכלל הגזירה אף שהוא בלי מים. ולמי שמותר לו לכבס בגדים בחול המועד (היוצא מבית האסורים וכו) דן בספר שמירת המועד כהלכתו (פרק יד הע' 44) אם מותר לו לכבס בניקוי יבש. וכתב שאף שהיה נראה שמותרים בכיבוס בחול המועד באופן של מעשה אומן, אך לכאורה יש לאסור משום הגיהוץ שהוא מעשה אומן ולא הותר ומשום הבאת כלים לבית האומן.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il