186
שאלה
א. האם עוף אפוי בתנור מוגדר כצלי ואסור [למנהגנו] באכילה בליל הסדר או לא?
ב. כתב המ"ב (סי’ תעב סקי"א וביאה"ל ד"ה ואין חילוק) שאיטר יסב על צד שמאל (מפני הסכנה) ויאכל ביד ימין. - מה הדין באיטר שנוח לו יותר לאכול ביד שמאל (שמסב עליה)?
ג) כתב כ"ת (פניני הלכה, פסח, פי"ב סוף אות א’, עמ’ 165) שגם לדעת הגר"א וסיעתו (- הרא"ש, החיזקוני והא"ע) שיש מצוה באכילת מצה כל שבעה, מ"מ אין מצוה ביותר מכזית בסעודה. ורציתי לשאול מה מקורו, ובפרט שרבים מגדולי זמנינו חלקו ע"ז (אורחות רבינו ח"ב עמ’ צ אות לא - בשם הסטייפלר, מועדים וזמנים ח"ג סי’ רסז, ועוד)
.
ויש להוסיף ע"ז, שבד’ הרמב"ם משמע (וכ"כ המהר"ל) שיש מצוה בכל אכילת מצה בליל פסח, ולא רק בכזית המחוייב. וא"כ צ"ב מנ"ל לכ"ת שהגר"א ודעימיה מדברים על סוג חיוב אחר? אולי הם רק מאריכים את הטווח שעליו דבר הרמב"ם (שבו יש מצוה בכל כזית נוסף באותה סעודה)?
תשובה
א. אם נראה כצלוי אסור, ואם אינו נראה צלוי מותר. וזה תלוי בכמות הנוזלים שמניחים יחד עם העוף.
ב. גם הוא צריך להסב על צד שמאל, מפני שטעם הסכנה חזק מטעם הנוחות. ורק לעניין דיעבד אם כבר הסב השמאלי על צד ימין, יצא ידי חובתו (מ"ב תעב, יא).
ג. כתבתי על כך בתשובה סמוכה. והספרים שהזכרת אינם נמצאים אצלי.