שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קנייה ומכירה
קטגוריה משנית
שאלה
אני משווק מוצרים באינטרנט. המוצרים נמכרים לצרכנים בארה"ב ואני מקבל עמלה בכל פעם שמוצר נמכר. יש להדגיש שאני לא מוכר את המוצר בפועל אלא משווק אותו ומעביר את הצרכן לאתר האינטרנט של החברה שמוכרת את המוצר. המוצרים משווקים כ-"נסיון חינם": 1. הצרכן משלם סכום נמוך (כ-3 דולר) עבור המשלוח של המוצר ומקבל אותו הביתה. 2. במידה והצרכן לא מבטל את העסקה בתוך 14 יום, הוא מחויב בתשלום חודשי ובתמורה מקבל אספקה חודשית של המוצר. כל תנאי העיסקה (כולל החיוב החודשי לאחר 14 יום) מוזכר בדף ההזמנה באותיות קטנות. אני מניח שהרבה אנשים שקונים את המוצר כ"נסיון חינם" לא שמים לב לתנאים הללו (שכאמור מופיעים באתר אך בקטן). חבר שלי שמשווק את המוצר בדק עם רב והרב אמר לו שע"פ ההלכה, צרכן שמקבל מוצר בחינם צריך לחשוד ולבדוק טוב את תנאי העסקה, ולכן ע"פ ההלכה אין מניעה לשווק מוצרים כאלה של "נסיון חינם", והאחריות כולה מוטלת על הצרכן. בנוסף, אנחנו כאמור רק המשווקים של המוצרים ולא המוכרים בפועל. עשיתי גם קצת מחקר קטן בעצמי, בין היתר מצאתי את המאמר הזה: http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sinay/haganat-4.htm אך לא הצלחתי למצוא איסור על פעילות השיווק הזו של "נסיון חינם" שאלותיי הן: א. האם אכן, ע"פ ההלכה, אין מניעה לעסוק בפעילות שיווק שכזאת? ב. מה בדבר ההיבט המוסרי? הרי ברור שיש כאן איזושהי הטעייה של הצרכן: למרות שכל תנאי העסקה מופיעים באתר, הרי ברור שאם התנאים היו מופיעים באופן בולט יותר, לא כל הצרכנים היו מזמינים את המוצר.
תשובה
אמנם החותם על מיסמך מתחייב אף אם לא קרא את פרטיו. כך מפורש בתשובת הרמב"ן סימן עז' :"הודאה בחתם ידו והשטר בגופן של גוים והדבר ברור שאינו יודע לקרות ויש עדים שחתם עד שלא קראו, מכל מקום מתחייב הוא בכל מה שכתוב בו כיון שלא חשש לקרותו וסמך על הסופר. שכל הסומך על נאמנות של אחרים הוא גומר בדעתו להתחייב בכל מה שיאמר מי שהאמין על עצמו". מכל מקום, מסחר בצורה זו אינו בגדר משא ומתן באמונה ויושר. הרב חננאל פאטשינו
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il