שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מכשירי חשמל
קטגוריה משנית
  • הלכה
  • המתנה ביניהם
שאלה
לכבוד הרב דוד חי הכהן שליט"א, שלו’ וברכה. א.בסימן שטז בשו"ע, מבואר שמותר לצוד פרעוש, למרות שזה צער בעלמא, מכיוון שאין מינו ניצוד וגם זו מלאכה שאינה צריכה לגופה. הרי לן תרי דרבנן במקום צער קל שמותר. אז מדוע עוברים על איסור אם מכבים בשינוי אור שמפריע מאוד לישון בשבת, הרי זה משאצל"ג וגם שבות כי אין כלל פחם + כיבוי בשינוי וזה תרי דרבנן בשינוי במקום צער? וכן בשו"ע, שכח, לא, התיר בעוד מקרה תרי דרבנן במקום צער? ב. האם להתייחס למדי צה"ל שחייל מקבל כמתנה ע"מ להחזיר, ואזי אפשר לברך עליהם שהחיינו, ולכוון גם על השירות הצבאי? ג. מה שהרב כתב שאם בולעים (ללא לעיסה) חתיכת בשר בגודל גרגיר שושמום, שלא צריך לחכות 6 שעות. מאיזה גודל בשר שבולעים, צריכים לחכות? תודה רבה לכב’ הרב שמאיר עינינו בתורת ה’.
תשובה
א. עיין בסימן תקי"ד סעיף א' שהשולחן ערוך אסר דבר זה ביום טוב, והביאור הלכה כתב שאם יצרו תוקפו אפשר להקל ביו"ט שני בחו"ל, ואם כן בוודאי אין להתיר בשבת בשום אופן. ב. אין לברך שהחיינו על בגד שהוא חייב להחזיר, וגם על צבא אין לברך כי זוהי מצוה - "ומצוות לאו ליהנות ניתנו". ואם שמח מאוד יברך על פרי חדש ויכוין גם על הצבא. ג. אם יש טעם בבשר שעולה אח"כ ומרגישים את טעמו אז צריך לחכות כי זהו עיקר טעם האיסור.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il