- הלכה
- שינוי מקום, הפסק וטעות
278
שאלה
לאחרונה נתקלתי במקרה בו אדם ברך על שוקולד חלבי ולפני שהספיק לאכול אותו, הזכיר לו חברו שעוד לא עברו שש שעות מאז שאכל בשר (עברו 4 וחצי שעות באותו מקרה).
השאלה היא מה עדיף לעשות במקרה כזה. האם עדיף לסמוך על שיטת הרמ"א ולאכול את השוקולד, ולהימנע בכך מברכה לבטלה, או שמכיוון שלפי רוב השיטות ברכה לבטלה היא דרבנן וגם ההפרדה של השעות בין בשר לחלב היא דרבנן אז שב ואל תעשה עדיף?
האם יהיה הבדל בדין זה בין אשכנזים לספרדים (מחלוקת המחבר והרמ"א בעניין השש שעות), וביניהם לבין תימנים, שהרי לפי הרמב"ם ברכה לבטלה היא מדאורייתא.
תשובה
שב ואל תעשה עדיף, יש להגיד ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד.
מי שלא מקפיד על שש שעות יכול לאכול, ומי שחושש לשיטת הרמב"ם ייתכן שעדיף שיאכל משהו, אבל שלא יתחיל לאכול כמות גדולה.

נטילת ידיים לפני נסיעה למסעדה
הרב שמואל הולשטיין | ט אדר ב' תשס"ח
תפילה לפני ברכה אחרונה
הרב דניאל קירש | ל סיון תשפ"ג
דין ברכות כשיוצאים מהמקום וחוזרים הרבה פעמים
הרב דניאל קירש | ו אלול תשפ"ג
ברכת שהכל על ברק או רעם
כולל הלכה בית אל | ג טבת תשפ"ג

הדרכה הלכתית לפסח למאובחנת OCD
הרב עזריה אריאל | כ ניסן תשפ"ה

כניסה לכנרת בספירת העומר
הרב בנימין במברגר | כ ניסן תשפ"ה

קוקה קולה בפסח
הרבנות הראשית לישראל | כ ניסן תשפ"ה
