359
שאלה
כתוב בגמרא: "תנא הפותח מברך לפניה והחותם מברך לאחריה והאידנא דכולהו מברכי לפניה ולאחריה היינו טעמא דתקינו רבנן גזירה משום הנכנסין ומשום היוצאין".
השאלה היא: בגלל אלה שנכנסים ויוצאים מברכים גם לפני וגם אחרי? הרי זה להוסיף עוד 4 ברכות? ולא רק זה אלה שעושים זאת בגלל אלה שנכנסים ויוצאים ולא כמו שצריך להיות?
אם יש כמה תשובות אשמח לקבל את כולם.
תשובה
באופן אמיתי כל אחד חייב בברכה והשאלה היא האם הוא יכול להיפטר בברכה של מישהו אחר. אנחנו לא מוסיפים ברכה אלא שוקלים האם לפטור את העולה לתורה בברכה של הראשון או האחרון. ובשביל שהמאחרים והיוצאים, הגם שלא עשו כדין, לא יגיעו לטעות מברך כל אחד ולא מסתמך על האחרים.
אדם המסיט נהר על חברו הכפות - הסבר לפטור דיני גרמא רציחה
הרב משה מאיר אבינר | כ"ד ניסן תשפ"ה
ברכות מג עמוד ב מד עמוד א
הרב חיים שרייבר | י"ב ניסן תשפ"ה
זונה
הרב חיים שרייבר | י"ז אדר תשפ"ה
שם אמו של אברהם אבינו
הרב בנימין במברגר | ג אדר ב' תשס"ח
מאיזה שעה ועד מתי אפשר לברך ספירת העומר?
הרב נועם דביר מייזלס | י"ב אייר תש"פ

ריקודים בראש חודש אייר
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ז ניסן תשס"ח
גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה
