שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום יצא לי לקרוא על רב שמואל גאון מתקופת הגאונים וראיתי שהוא לא היה מאמין בשדים וכשפים ואסטרולגיה וניסים שקוראים לצדיקים אלא רק לנביאים 1רציתי לדעת היכן אני יכולה לקרוא עליו יותר? 2מדוע לא האמין בזה? {קראתי הסבר קצר של שורה רק על ענין נסים לנביאים ולא לצדיקים שזה כי הוא הושפע מספרות ערבית} אבל מה עם השאר למה לא האמין בשדים ואסטרולגיה? 3 האם לא חובה להאמין בדברים האלו ? 4 האם יש עוד רבנים וגאונים מתקופתו או מלפניו ואחריו שגם לא האמינו והיו באותן דעות כמו שלו? תודה רבה
תשובה
לשואל שלום, אכן רב שמואל בן חפני גאון דחה את האמונה בשדים, בכשפים ובאסטרולוגיה, וטען כי הנסים יכולים להיות אך ורק על ידי הנביאים ולא על ידי הצדיקים. ברוח זו הלך גם הרמב"ם. על כך אנו למדים מהתעלמותו מנימוקי הלכות הנובעות מאמונה בשדים, והסברתו אותם בדרך הגיונית וסיבתית (לכך מצטרפים דבריו באגרתו לחכמי מונטשפלייר בה שולל את קיומה של האסטרולוגיה). ידועים בהקשר זה דבריו החריפים של הגר"א (שו"ע יו"ד קעט, יג) כנגד משנתו של הרמב"ם בכל הנוגע לענייני כישוף, וכך כתב: "אבל כל הבאים אחריו (אחרי הרמב"ם) חלקו עליו, שהרי הרבה לחשים נאמרו בגמרא, והוא נמשך אחר הפילוסופיה [הארורה], ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל הוא שקר. אבל כבר הכו אותו על קודקודו, דהרי מצינו הרבה מעשיות בגמרא על פי שמות וכשפים, והפילוסופיה הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי (מליצי) ולעקור אותם מפשטן. וח"ו איני מאמין בהם ולא מהמונם, אלא כל הדברים הם כפשטן, אלא שיש בהם פנימיות, לא פנימיות של בעלי הפילוסופיה שהם חיצוניות, אלא של בעלי האמת". על מקוריותו של מאמר זה ונאמנותו לגאון, ראה מאמרו המקיף של ר' ישראל יעקב דינסטג "האם התנגד הגר"א למשנתו הפילוסופית של הרמב"ם?" (תלפיות שנה ד' א-ב תמוז תש"ט עמ' 253). כך או כך, נחלקו הדעות אם עמדתו של הרמב"ם נבעה מכך שרבים מבני תקופתו הלכו שבי אחרי מכשפים וקוסמים או שכך היתה עמדתו (ראה שיחות הרצי"ה לספר בראשית עמ' 296 ועמ' 310 וכן "המדע שבתורה" עמ' 77. בנוגע לאסטרולוגיה ראה "השמים מספרים עמ' 597). בברכה נאמנה
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il