- מדורים
- ענג שבת
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב אורי דסברג
659
"והגדת לבנך ביום ההוא לאמר" (יג, ח) הגר"א דסלר רואה בהגדה של פסח מקור איתן ללימוד וחינוך הילדים (מכתב מאליהו, ח"ד עמ' 249). כך למשל הצורך לשאול שאלות - ראה 4 הקושיות. או עניין ההמחשה - ציורים חיים - "מצה זו", "מרור זה" - כזה ראה... כך תתנהג... כל זה בפרשת בא והנה ברצף אחד כבר בתחילת פרשת בשלח נראה שלמעשיו של האדם יש השפעה נצחית - "ויהי בשלח פרעה את העם" (יג, יז) - מלמד שהיה פרעה מלווה אותם ביציאה (מדרש רבה) - בגלל כך הוא זכה וזיכה עמו לדורי דורות שהוזהרנו "לא תתעב מצרי". (מדרש תנחומא). למעשי האדם יש השפעה רבה בכביש. צר מאד לראות מטפלת מבוגרת או אפילו אמא צעירה חוצה כביש באור אדום כשהיא דוחפת עגלת תינוק. מה אשם התינוק שמזלזלים בו כל-כך ומעמידים אותו בפני סכנת נפשות?
להתרחק מן הנסיון היא דרישה לא כל-כך מוגזמת. על הנאמר בקריעת ים סוף "ויבקעו המים" (יד, כא) אומר מדרש תהלים (קיד) "הים ראה וינס, מה ראה, ארונו של יוסף יורד לים. אמר הקב"ה ינוס מפני הנס, שנאמר וינס ויצא החוצה אף הים יהיה נס מפניו". מעשה "וינס" של יוסף, עזיבת בגדו אצלה על אף שבכוחו היה לקחת את הבגד, מלמדת גדולתו שלא רצה לשהות במקום סכנה ולו שניה מיותרת, או כהסבר הרמב"ן, עיקר עבודת האדם היא לברוח ממקום הסכנה, להתרחק כמה שיותר מהר ורחוק מן הנסיון . היצר מקשה, אבל זה מה שצריך לעשות. המנוסה מפני הנסיון.

ענג שבת (282)
הרב מנחם דסברג
103 - נס בפרשה
104 - עיקר עבודת האדם
105 - על משפט וכלכלה בפרשות בא בשלח
טען עוד
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
התשובות לשאלות הגדולות שבחיים
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
מהפרי ועד הגאולה
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
למה משווים את העצים לצדיקים?
איך ללמוד גמרא?
לקום מהתחתית של התחתית
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?