- פרשת שבוע ותנ"ך
- יתרו
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
עזרא בן מעתוק הכהן ז"ל
3511
את השילוב הזה של הגוף והנשמה מוצאים אנו גם בפרשתנו, באמירתו של הקב"ה לבני ישראל למרגלות הר־סיני: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש". אילו נאמר "ממלכה־של־כהנים", הייתי אומר שהכוונה היא שכל תושבי הממלכה צריכים להיות כהנים, אזרחים הפרושים מעסקי העולם ומדאגה לצרכי היום־יום. אבל הביטוי "ממלכת־כהנים", משמעו שהממלכה, המערכת העוסקת ודואגת לחיי ההווה, לכלכלה, בריאות, בטחון, תחבורה וכדומה, כל אלו צריכים להיות ברמתם המוסרית והרוחנית ברמת הכהנים עבדי ה', שלא לשקוע בהם בתאוות הבצע, בכוחניות, שחיתות, ושאר תחלואי החברה החומרנית.
על השילוב של החומר והרוח בחיי האדם והחברה כתב מרן הראי"ה זצ"ל בספרו 'אורות הקודש' (ח"ג עמ' קפ): "אין המחשבה האצילית שלימה באדם, כשהוא מתנשא לצייר את הטוב הכללי, ולהתאמץ לחשוק בו לעצמו ולעולם כולו, אלא אם כן מחשבתו האצילית מחפשת אפשרות לצורת חיים כזאת, שתבסם את העולם במה שתתקן את תכונתו החברתית, ותכריע גם כן לטובה את החיים הפרטיים, בין בחיצוניותם, בין בפנימיותם, ותעמיד את היסוד לבסס את מעמד החיים באופן כזה, שהחיים הנצחיים שהם קשורים בזיכוך הנשמות ואימוצן הרוחני המוחלט, הם יהיו נמשכים והולכים מהתיקון המסודר של המעמדים החברתיים והפרטיים". כנגד העמדה החיובית הזו (מעמיד) מתאר שם הראי"ה שתי עמדות קיצוניות שיש להתרחק מהן, האחת היא: "כל מחשבה שהיא מפקרת את תיקון העולם וסדרי המדינות, ופורחת באויר רוחני לבדה, ומתפארת בתיקון נשמות והצלחתן, הרי היא מיוסדת בשקר שאין לו רגלים". והשניה היא: "וכל מחשבה שדבר אין לה עם רוממות הנצחיות ומתעסקת רק עם סדרי החיים החמריים ותיקוניהם, אפילו אם יהיו בה תוכנים מוסריים וארחות צדק ומישרים, סופה להתעכר מפני קטנותה ומפני הזוהמא והסרחון שהחיים החומריים לקויים בהם בטבעם, כשהם מנותקים מיסוד חיים נצחיים ותשוקתם".
בית הרב קוק | רח' הרב קוק 9 ירושלים | 02-6232560
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
האם מותר לפנות למקובלים?
שלושה שותפים באדם
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך מותר להכין קפה בשבת?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
מה מברכים על ברקים ורעמים?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
למה משווים את העצים לצדיקים?