- הלכה מחשבה ומוסר
- שמונה פרקים לרמב"ם
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
אלון בן איריס
474
וְאֵלּוּ הַפְּסוּקִים הַמְסֻפָּקִים בַּתּוֹרָה וּבַמִּקְרָא, הַגּוֹרְמִים לְדַמּוֹת שֶׁה' יַכְרִיחַ עַל הַמֶּרִי - הִנֵּה כְּבָר בֵּאַרְנוּ עִנְיָנָם בְּלִי סָפֵק, וְהוּא בֵּאוּר נָכוֹן עִם חֹזֶק הַהִתְבּוֹנְנוּת. וְנִשְׁאַרְנוּ עַל עִקָּרֵינוּ, כִּי הָאָדָם - בְּיָדוֹ הַמִּשְׁמַעַת וְהַמֶּרִי, וְהוּא הַבּוֹחֵר בְּמַעֲשָׂיו, מַה שֶּׁיִּרְצֶה לַעֲשׂוֹתוֹ יַעֲשֵׂהוּ, וּמַה שֶּׁיִּרְצֶה שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹתוֹ לֹא יַעֲשֵׂהוּ, אֶלָּא אִם כֵּן יַעַנְשֵׁהוּ ה' עַל חֵטְא שֶׁחָטָא בְּשֶׁיְּבַטֵּל רְצוֹנוֹ, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ. וְכִי קִנְיַן הַמַּעֲלוֹת וְהַפְּחִיתֻיּוֹת בְּיָדוֹ, וּלְפִיכָך רָאוּי לוֹ לְהִשְׁתַּדֵּל וּלְזָרֵז עַצְמוֹ בְּקִנְיַן הַמַּעֲלוֹת, הוֹאִיל וְאֵין לוֹ מְעוֹרֵר שֶׁיְּעוֹרְרֵהוּ אֲלֵיהֶן מִבַּחוּץ, וְהוּא אָמְרָם בְּמוּסְרֵי זֹאת הַמַּסֶּכְתָּא: "אִם אֵין אֲנִי לִי מִי לִי" (אבות א, יג).
___________________________
ביאורים
לאחר שלמדנו, ממקורות שונים, על מצבים בהם נשללת הבחירה החופשית של האדם כתוצאה מעבירות, מלמד אותנו הרמב"ם על פסוקים שמשמעותם שונה על אף הדמיון הראשוני לפסוקי שלילת הבחירה. לדוגמא, כאשר הנביא ישעיהו זועק: "לָמָּה תַתְעֵנוּ ה' מִדְּרָכֶיךָ, תַּקְשִׁיחַ לִבֵּנוּ מִיִּרְאָתֶךָ", עלולה להיווצר תחושה שה' כביכול מתעה אותנו או מונע מאיתנו להיות יראים אותו.הרמב"ם מסביר פסוקים אלו בהקשר אחר. מהו ההקשר בו נאמר פסוק זה? בדברים אלה מתרעם הנביא ישעיהו על מצבו של עם ישראל בגלות. על ההתדרדרות המדינית, על שלטון האומות עלינו ובקיצור – על מצבם העגום של ישראל לאחר החורבן. מצבו השפל של עם ישראל, מלמד הרמב"ם, מעניק פתחון פה לכופרים, לכל אלה שאינם מאמינים בה'. כאשר עם ה' מצוי במצב כה שפל זהו חילול השם!בפסוקים אלה, א"כ, קובל הנביא על כך שהמצב בו נתונים ישראל מתעה את הרחוקים מלשוב אליו ובכך – מנציח חלילה את הריחוק ממנו. הגלות הינה אם כן חילול השם הנורא ביותר שקיים. מצב זה מאפשר חלילה את המחשבה שעזב ה' את ישראל. ובעומק, אם עזב ה' את ישראל, משמעות הדבר היא שחלילה, עזב ה' את הארץ. גאולת ישראל, לפי דברי הנביא, הינה גאולת ה'. כאשר עם ישראל בגלות גם ה' כביכול נמצא בגלות. דברים אלו הם יוצאי דופן. פסוקים חריגים הבאים ללמד על מצבים חריגים. לאחר הערה זו שב הרמב"ם לעיקרון אותו לימד בתחילה: האדם הוא ישות ריבונית בעלת בחירה חופשית. בכוחו של אדם לקיים מצוות או חלילה – לעבור עבירות, ואין עליו כל כפייה חיצונית למי מהם [כמובן, מלבד מצבים יוצאי דופן עליהם למדנו לעיל]. לכן מוטלת על האדם החובה והאחריות לחתור כל העת לתיקון האישיות.
הרחבות
שאלות לדיון
כיצד ניתן 'להתגונן' מפני תרבות 'הפרסומות' המנסה לגרום לנו לצרוך ולקנות גם מה שאנו לא באמת צריכים?

שמונה פרקים לרמב"ם (50)
בשביל הנשמה
14 - שמונה פרקים לרמב"ם פרק שמיני חלק ו'
15 - שמונה פרקים לרמב"ם פרק שמיני חלק ז'
16 - שמונה פרקים לרמב"ם פרק שמיני חלק ח'
טען עוד

שמונה פרקים לרמב"ם פרק שמיני חלק ט'
ה' כסלו תשע"ג
בשביל הנשמה | כסלו תשע"ג

לימוד שבועי באמונה כ"ח כסלו- ד טבת
כח כסלו - ד טבת
בשביל הנשמה | כח כסלו - ד טבת

פרק א'
ו' כסלו תשע"ד
בשביל הנשמה | ו' כסלו תשע"ד

פרק ו'
כ"א כסלו תשע"ד
בשביל הנשמה | כ"א כסלו תשע"ד
החיבור הרוחני של פסח ושבועות
מהי עיקרה של הגאולה?
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
מי חייב לצום בתשעה באב נדחה?
ברכות השחר למי שהיה ער כל הלילה
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך מותר להכין קפה בשבת?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
האם מותר לפנות למקובלים?