- הלכה מחשבה ומוסר
- הלכה יומית
- משפחה חברה ומדינה
- דיני כשרות
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
שרה בת רבקה שינדל
2690
ב. על מנת להשתמש באותן חצובות יש להקפיד על כמה כללים:
- ניקוי החצובות וייבושן בין בשרי לחלבי.
- הרחקת כלים ומאכלים שאינם מן המין המתבשל או מטוגן כעת.
ג. אוכל שנפל לכיריים, נאסר באכילה.
א. האם צריך לייחד חצובות כיריים נפרדות לבשרי וחלבי
ברוב המטבחים כיום מקובל להשתמש באותן כיריים של גז בין לבישול חלב ובין לבישול בשר.
דבר זה מעורר תמיהה, שהרי יש לחשוש שהכיריים בולעות טעם מן המתבשל עליהם, ואם כן הרי הן בלועות מחלב או בשר ואיך ניתן לבשל עליהן אחר כך תבשיל נגדי?
שלש תשובות בדבר1:
א. אוכל שגולש לכיריים נשרף מיד וטעמו נפגם.
ב. גם אם יש בליעת טעם, הרי טעם לא עובר מכלי לכלי ללא נוזל ביניהם.
ג. מאחר והאש שולטת תדיר בחצובה, החצובה מתלבנת כל הזמן וזהו הכשרה.
למרות זאת, שימוש בכיריים באופן זה עלול לגרום תקלות.
למשל, אם על הכיריים יהיה ממשות של בשר ועליה יונח סיר חלבי, הסיר החלבי ייאסר.
לכן למרות שמותר להשתמש באותן כיריים לבשר וחלב, כתבו הפוסקים שראוי לייחד כיריים נפרדות לבשרי ולחלבי2.
ב. הוראות שימוש באותם חצובות לבשרי וחלבי
אם משתמשים באותן כיריים גם לבשרי וגם לחלבי יש להקפיד על מספר דברים:
א. השטח שעליו מניחים את הסיר צריך להיות נקי משאריות ולכלוך, כמו כן השטח צריך להיות יבש3.
ב. אם מטגנים בשרי או חלבי, יש להרחיק כלים מהמין הנגדי על מנת שלא 'יטרפו'4.
ג. גם בבישול, לכתחילה אין לבשל מאכלי חלב ובשר זה ליד זה5.
ד. אין לחמם פיתות או לצלות חצילים וכיוצא בזה על החצובות. ואם עוטף את החצובה בנייר כסף מותר6.
ה. בין אם מייחדים חצובות נפרדות לבשרי וחלבי ובין אם לא - אוכל שנפל על המגש עליו מונחות החצובות, נאסר באכילה7.
איפה מדליקים נרות חנוכה בבניין?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
הלכות פורים ביום שישי: מתי עושים את הסעודה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך עושים קידוש?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
הגדרת מלאכת מלבן, וכיבוס בגד ועור
מלאכת מלבן
הרב אריאל כהן סקלי | ג' אדר תשפ"ה
הבנת עומק גודל ומעלת התפילה
נושאים באמונה – תפילה
הרב אליהו ברין | ג' אדר תשפ"ה
