- משנה וגמרא
- יבמות
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(ה. 1+ עד ה: שליש עליון)
עשה דוחה לא תעשה - מקור לפי רבנן
תזכורת מהדף הקודם:
- למדנו ע"י סמוכים - "צמר ופשתים יחדיו. גדילים תעשה לך" – שציצית דוחה שעטנז.
- לר"י זה בגלל שהלימוד "מוכח" (לא במקומו הטבעי) או "מופנה" (מיותר).
- הפסוק מופנה לפי תנא דבי רי"ש, כיון שבויקרא כבר נאמר "וּבֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז", ובגד זה צמר ופשתים.
עכשיו השאלה – מה המקור לשיטת רבנן? (שחולקים על תנא דברי"ש, ולדעתם הפסוק לכאורה לא מופנה).
שני כיוונים:
- מקור אחר - מטהרת מצורע
שמגלח כל ראשו וזקנו –
"וְהָיָה בַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יְגַלַּח אֶת כָּל שְׂעָרוֹ אֶת רֹאשׁוֹ וְאֶת זְקָנוֹ וְאֵת גַּבֹּת עֵינָיו וְאֶת כָּל שְׂעָרוֹ יְגַלֵּחַ וְכִבֶּס אֶת בְּגָדָיו וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַּמַּיִם וְטָהֵר" (ויקרא יד, ט).
וזה דוחה את הלאוים:
- "לא תקיפו פאת ראשכם" (בהנחה שאכן יש איסור הקפת הראש כשמקיף את כל הראש).
- b."וּפְאַת זְקָנָם לֹא יְגַלֵּחוּ" שנאמר בכהנים (ובדומה גם בישראל).
- בנזיר – "תַּעַר לֹא יַעֲבֹר עַל רֹאשׁוֹ", וגם נזיר מצורע מגלח.
- אותו מקור - שציצית דוחה שעטנז –
דחייה – אי אפשר ללמוד משם כי הלאוים חלשים,
a-b. הקפת הראש וגילוח הזקן חלש – כי אינו שווה בכל (רק בגברים).
הערה: הגמרא ניסתה בכ"ז ללמוד מזקן, כי זה מיותר, ואם אינו עניין ללאו חלש תנהו עניין ללאו חזק (ששווה בכל).
דחייה – זה לא מיותר, כי היינו חושבים אולי להחמיר בכהנים שלא יכולים לגלח, קמ"ל שמגלחים.
c. נזיר חלש – כי ישנו בשאלה.
הערה: ראיה לדחייה,
שהרי אם נלמד מנזיר, צריך גם ללמוד שעשה דוחה לא תעשה + עשה, וזה לא נכון.
(ה. 1-)
"לֹא תִלְבַּשׁ שַׁעַטְנֵז צֶמֶר וּפִשְׁתִּים יַחְדָּו. גְּדִלִים תַּעֲשֶׂה לָּךְ... "
ומה כאן מופנה?(הרי לרבנן צריך לכתוב "צמר ופשתים").
- a."גדילים" במקום ציצית.
דחייה – בא ללמד שצריך ארבעה חוטים (גדיל = 2 מלופפים, גדילים – 4, (וצריך שבנוסף לגדיל יהיו חוטים נפרדים).
- b."שַׁעַטְנֵז".
דחייה – בא ללמד שכדי שיאסר מן התורה זה דווקא בצמר ופשתים שעובדו ברמת - שוע טווי ונוז (סרוק במסרק שיהיה חלק, טווית הנימים לחוטים, וארוג – יצירת חוטים כפולים).
- "יחדיו".
ניסיון דחייה – ששעטנז זה דווקא כשהצמר והפשתים חוברו בשתי תפירות.
תשובה בסוף (לפי המאירי) – את זה לומדים מ"שעטנז" – שוע טווי ונוז.
רמת הראיה הנדרשת ב'דבר שבערווה'
הרב דוד ניסים זאגא | כ"ב שבט תשפ"ה
מה קל יותר - להוציא ממון או להתיר אשה להינשא?
מסכת יבמות - דף פח' ע"ב ומסכת כתובות - דף כח' ע"ב.
הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | ל' חשוון התשס"ו
מצות יבום וקנין יבום ב'
שיעורי הגרי"ד סולובייצ'יק על עניני יבמות
הרב צבי יוסף רייכמן | שבט תשפ"ה

נישאת בהוראה שגויה של בית דין
יבמות דף צב ע"א
הרב יאיר וסרטיל | אדר א תשע"ט
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
מה אומרים לנו הסימנים של ראש השנה?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
איך לקשור את הסכך?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
איך מותר להכין קפה בשבת?
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
איך עושים קידוש?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?