בית המדרש

קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
2 דק' קריאה
עיקרי ההלכות
א. בכור שיכול להתענות והתענית לא תפריע לו לקיים את מצוות ליל הסדר, עדיף שיתענה ולא יפטור עצמו על ידי השתתפות בסיום מסכת.
ב. את שלחן הסדר יש לערוך מבעוד יום, בכלים הנאים והמכובדים ביותר. את מקום ההסיבה יש להכין עם כריות באופן שיהיה נח להסב שם.

סיום מסכת במקום תענית בכורים
בערב פסח צריכים הבכורים להתענות זכר לנס הצלתם ממכת בכורות במצרים.
אולם רבים נהגו לפטור עצמם מתענית זו על ידי השתתפות בסעודת סיום מסכת, שהיא סעודת מצוה 1 .
הפוסקים חלוקים האם הנהגה זו טובה ונכונה. פוסקים רבים כתבו שמאחר וירדה חולשה לעולם ואם יתענו הבכורים בערב פסח יקשה עליהם לקיים את מצוות ליל הסדר כסדרן, אפשר להקל ולהשתתף בסעודת סיום מסכת ובכך להפטר מהתענית.
מאידך טענו רבים שקולא זו היא "שלא על פי הוראת חכמים" (לשון שו"ת תשובה מאהבה).
למעשה, בימינו רבים מאוד אינם מתענים אלא סומכים על המקלים ויש על מה לסמוך. אך נראה שמי שיכול להתענות והדבר לא יפריע לו לקיים את מצוות החג, ראוי שיתענה, כפי הוראת מרן הגראי"ה קוק זי"ע 2 .

עריכת שלחן הסדר
את שלחן הסדר יש לערוך מבעוד יום משני טעמים.
ראשית מאחר ועיקר עניינו של הסדר הוא 'והגדת לבנך' יש לערוך את השולחן מבעוד יום כדי להתחיל את הסדר כמה שיותר מהר על מנת שהילדים לא יהיו עייפים ויוכלו להתרכז.
שנית, באופן זה אנו מראים שאנו בני חורין, שכך דרכם של בני חורין אשר שולחנם ערוך זמן רב לפני סעודתם 3 .
על השולחן יש להניח את הכלים הנאים ביותר, זכר ליציאת מצרים בה נתן לו ה' יתברך כלי כסף וכלי זהב משלל המצרים.
את מקום הישיבה יש לסדר בכרים וכסתות באופן שיהיה נוח לשבת ולהסב שם כדרך בני חורין 4 .



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il