- מדורים
- מאמרים נוספים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
הרב יורם אברג'ל זצ"ל
3451
קשה לגולל כך, בכמה מילים, את מסכת חייו של הרב. מסכת חיים קצרה וגדושה, שכל־כולה עבודת ה' רצופה מבוקר ועד בוקר. עבודת ה' של נועם, שמחה, רגישות וכבוד לזולת ושל דקדוק בהלכה. יעידו על כך מאות האברכים בהם תמך, יעידו על כך אלפי תלמידיו ברחבי הארץ והעולם, יעידו על כך אלפי השיעורים שנתן, בכל מזג אויר ושעה של היום, בכל רחבי ארץ הקודש ואף מחוצה לה.
בתורה בלבד
בדרכו של הבעל שם טוב צעד הרב זצ"ל, העלה נשמות מן הארץ והגביהן אל מחוזות קדושה מרוממים. הוא העריץ את פשוטי העם, והתבטל כאחד הקטנים בפני תלמידי החכמים. בלי לחשוש לדברי מתנגדיו הפיץ את תורת החסידות להמוני בית ישראל, והשיב בשלום לאשר פתחו עמו במלחמה. שימש כאב מסור לתלמידיו הרבים והקים עולה של תורה, קידש שם שמיים ברבים והסתפק בקב חרובים מערב שבת לערב שבת. חברו בו, בצדיק אחד - ארץ ושמיים, גופו ונשמתו דרו בו יחדיו בשלום ובמישור.
היו שטעו בו, שתהו אחריו, אך את מבקשי האמת הצרופה הוא כבש. לא בלשון חלקלקה, לא באחיזת עיניים או בסיפורי מופתים (שהיו גם היו דרי קבע בבית מדרשו, נלחשו בהתפעלות מפה לאוזן וחוללו ישועות), אלא בתורה בלבד. התורה בכלל, ותורת החסידות בפרט, כאשר יצאו מפיו, יישרו כל לב מבקש ה', יישבו תהיות באמונת ה' ובאמונת חכמים, ושומעי לקחו ידעו מרגוע לנפשם.
לצורך הכנת הכתבה על דמותו המאירה, פניתי אל מסתופפי הקבע בצלו, בני משפחתו, אשתו, בנותיו, נכדיו ומשמשו, ובפי בקשה תמימה: "ספרו לי על עבודת ה' של הרב".
מרוקו, אוקראינה ופולין
בסעודות השבת של הרב לא השתתפו אורחים מבחוץ, הן היו קודש לחיזוק הקשרים במשפחה, למפגש בלתי אמצעי עם הנכדים והנכדות, לדברי תורה וקריאת משניות, ובעיקר – לזמירות השבת. הרב זצ"ל היה משקיע זמן רב בשירי השבת בסעודה, כאשר נכדיו יושבים על ברכיו ולא מפספסים מילה ממילות הפיוטים הארוכים.
קשר וקרבה מיוחדת היו לו לחסידות בכלל ולחסידות חב"ד ואדמו"ריה בפרט, בכל בוקר היה מעביר שיעור בספר התניא, ועל בסיס שיעורים אלו הוציא לאור את סדרת הספרים "בצור ירום" - פירוש פשוט ומתוק על התניא, כאשר שמו "יורם" רמוז בשם הספר. יחד עם זאת לא הפסיק הרב לטפח את שורשיו המרוקאיים. במשך חמש שנים הוא שימש במסירות את ה"באבא סאלי" ועד יום הסתלקותו היה קשור בו בכל נפשו ומאודו. על בסיס היותו יהודי מרוקאי, בנה הרב את עולמו הפנימי והתרחב אף למחוזות רחוקים בערבות אוקראינה ופולין. זה היה הגורם המרכזי לחיבור העמוק ששרר בין כלל ישראל לאישיותו הכובשת – פשטות, תמימות ודעה ישרה המחוברת לחיים עצמם. חיוכו החם והלבבי, הפך ברבות השנים לסמלו המובהק של הרב, מאור פניו הקדושים שיקף את מאור הפנים (הפ' שוואית) של נשמתו הנדירה, המאירה. את חיבורו לכל שכבות הציבור בעם, ניתן היה לראות בקלות באוהלי האבלים הענקיים שהוקמו בחצר ביתו. בשעת תפילת המנחה התבוננתי מן הצד: חבושי מגבעות "קנייטש" חב"דיות התנודדו בדבקות לצד חובשי כיפות סטן לבנות, שנשלפו מן המגירה לכבודו של הצדיק, רבנים נשואי פנים, עטויי פראקים וחבושי המבורג, התפללו בעיניים לחות מדמעות לצד חבושי כיפות סרוגות, וקבוצת חסידי ברסלב אשר ראו בו אב ורב ניצבה ליד תלמידי ישיבה ספרדית. כולם כואבים.
הנהגות קדושות
בתוך גל הפיגועים השוטף את ארץ הקודש, נתפסת הסתלקותו של הרב בקרב האבלים כהסרת כיפת הברזל המגנה עליהם. משמשו בקודש של הרב, המביט בעיניהם הכבויות של המנחמים, מביא מעט מזור לליבם כשהוא מכריז ברמקול את מילותיו הכמעט אחרונות, המצמררות כל־כך, של הרב: "אני יודע שכולם צריכים הגנה, ואת ההגנה לקחתי אני על עצמי", כשכוונתו היא לכל מי שאי פעם תמך במוסדות הקדושים שבנשיאותו והרים יחד עמו את עולה של התורה.
המשפט הזה שנוסך תקווה בעצמות הנוכחים כולם, אופייני כל־כך לרבנו – אוהבם של ישראל. את כל חייו הקדיש למען הזולת, דאג לרווחת תלמידיו במזון גשמי ורוחני, וגם לרחוקים, לבודדים, לעלובים ולעלומי השם. סיפורים לאלפים מסופרים שם - על נתמכים באופן קבוע שאיש לא ידע כי קשר להם עם הרב, על צדקות אינספור שפיזר ביד רחבה, על לילות נדודים בהם ניסה נואשות להמציא משכורת לאברכים הרבים שתחת חסותו. והנה, כך מסתבר, לא רק חייו הוקדשו למען הכלל, לא רק ייסוריו הרבים נתרמו לזכותם של ישראל, אלא אף מיתתו משמשת להם ככפרה.
הנהגות קדושות הנהיג רבינו בביתו, והן מועברות בצורה בלתי מתפשרת לנכדיו. אחת מהן היא הנחת קערה לנטילת ידיים ליד המיטה, בכדי שלא תיגרם חלילה הליכה ללא נטילת ידיים. ילדיו ונכדיו מספרים כי מדי לילה היה עובר בין חדרי הבית, מיטיב לזה שמיכה שנפלה, מברך באהבה ילד אחר ומוודא היטב שלא נשכחה הקערה האהובה, המלאה במים המספיקים לנטילה. רק אחר כך היה פורש לחדרו לתנומה קצרה.
ונ"ח מצא ח"ן
בשעת ההספדים סיפר בנו הרב ישראל, כי ביום מן הימים התקשר אליו אביו ושאלו מדוע לא הופיע כהרגלו לתפילת 'ותיקין' שבבית מדרשו של הרב. הרב ישראל ענה כי מאחר וחזר בשעה מאוחרת מאוד בלילה לביתו, לאחר שמילא את מקום אביו הרב במסירת שיעור תורה בחיפה הרחוקה, קשתה עליו הקימה בבוקר בשעה כה מוקדמת. ענה אביו ואמר: "מה אשמה ההשכמה"? מסיפור קטן זה ניתן אולי להבין כיצד זה בכל בוקר ובכל מזג אויר, קם הרב לתפילה בזמן בו מרננים יחד כוכבי בוקר, טבל במקווה הטהרה, עמד לתפילה לפני קונו ופתח בסדר יום עמוס, שהסתיים אי שם בשעות בהן נושק הלילה ליום.
בכל ח"ן שנותיו פעל הרב בחן, בחסד וברחמים. בכל נ"ח שנותיו היה הוא נח לשמיים ונח לבריות. תורתו החיננית והנעימה, נחת הרוח בה דיבר ופעל, ויראת השמיים שהייתה חלק בלתי נפרד מאישיותו, גרמו לדבריו הטהורים, היוצאים מן הלב, להישמע בקרב אחיו, להיכנס לליבותיהם ולפעול בהם שינוי לטובה.
הבית הצנוע בשכונת "שלום בונייך" שקירותיו עטורים בתמונות צדיקים, מתרוקן לאטו, אוהל המנחמים שקט ואפל. מי ימלא את שעות הלילה בלימוד מתרונן? מי ישב לכתוב ביאור פשוט על תניא עמוק ונשגב? מי יענה לאלפי המכתבים הנשלחים מכל קצווי תבל? מי ינחם את המשפחה החשובה, שהרב היה לה מנהיג, מאור ודרך? על תל העפר הטרי שבפאתי נתיבות יורדת שמש גדולה וכתומה, חושך יכסה את הארץ. מתוך האפלה יזריח ה' יתברך שמשו של מלך המשיח. רבנו שכה הרבה לדבר על בוא הגאולה, יקום ויחזה עמנו עין בעין בשוב ה' ציון, במהרה בימינו אמן.

מתורת הרבי מלובביץ'
עניני עבודת ה' וקיום מצוות
הרב יהודה לייב גרונר | י' תמוז תשס"א

תורת הבן איש חי זיע"א
הרב שמואל אליהו | תשרי תשע"ב

שכל של תורה
הרב חגי לונדין | טבת תשפ"ג

נחום איש גמזו מול ר' עקיבא
תרגום ירושלמי מול תרגום אונקלוס
הרב משה ארנרייך | אב תשס"ח
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
למה משווים את העצים לצדיקים?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
איך נראית נקמה יהודית?
מה כבד לך?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
הלכות נתינה בפורים
מה עיקר הגאולה?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מנהגי אבלות בספירת העומר
הרב אליעזר מלמד | אייר התשס"א
הוּא הֵטִיב לָנוּ. הוּא מֵטִיב לָנוּ. הוּא יֵיטִיב לָנוּ
מהלכות ברכת הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב על היין
הרב שמואל אליהו | י"ד אב תש"פ
מה מסוכן בלימוד ספרי קבלה? ודרך ההצלה של הרמ"א
ספר הזכרונות מצוה שלישית
הרב יהודה מלמד | ב' אדר א' תשע"ט

מצבים מיוחדים בטבילה – חלק א
באדיבות מכון התורה והארץ
רבנים שונים | תשע"ד
רוח ה' של דוד ושל שמואל
שמואל א, פרק טז' פסוק יג'
הרב שמעון קליין | ט"ז אייר תשפ"ה
סיום מעשי יהוא ותחילת מלכות ומעשי עתליה
מלכים ב סוף פרק י תחילת פרק יא
הרב עידו יעקובי | י"ד אייר תשפ"ה
דין זמן בגיטין
גמרא מגילה, ירושלמי פסחים, רמב"ם, טור הלכות מגילה
הרב חיים כץ | ט"ו אייר תשפ"ה
