- הלכה מחשבה ומוסר
- יסודות האמונה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
עמרם בן סולטנה
27467
בפעם הקודמת עמדנו על כך שהלשון העברית מוכרחה להיות לשון מעולה, שכן היא הלשון האלוקית בה דיבר הקב"ה עם נביאיו ובה ברא את עולמו, בה יש את שמותיו הקדושים. ללשון העברית נלווים טעמים ונקודות, והם הופכים את הלשון הכתובה מלשון יבשה ללשון חיה, כאי לו מדוברת.
הרמב"ם, ב"מורה נבוכים" אומר שהלשון העברית נקראת לשון הקודש מפני שהיא לשון נקיה ואין בה שמות של איברים שהצטנעה יפה להם. ואמנם - טבעי הדבר שלשון שמיועדת לבטא דברים שבקדושה, דברי אלוקים חיים, תהיה מרוממת וטהורה וזכה, ולא יהיו בה שמות של איברים ושל מעשים שראוי להצניעם.
יסודות האמונה (51)
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
39 - 39. עולן האהוב של המצוות
40 - 43. מעלות לשון הקודש - המשך
טען עוד
כל ספר חכמה שבעולם, אין ערך לקריאה בו אם לא מבינים את תוכנו. מה שאין כן בספר התורה. גם אם אדם לא מבין את הנקרא, יש ערך לקריאתו, הדברים הם דברים שבקדושה.
גם לצורת האותיות העבריות יש ערך מיוחד, ולכן צריך לדייק בכתיבתן, צריך לדייק בכל קוצו של יו"ד, כי לכל קו ולכל פינה ולכל כתרי האותיות משמעות רוחנית-פנימית.
כאשר אדם מדבר דברים שבקדושה, גם אם אינו מבין אותם כלל, הם פועלים את פעולתם. כמו מי שמפעיל מכונה גדולה בלחיצת כפתור, אף-על-פי שאינו מבין איך הלחיצה הזו פועלת את פעולתה, אינו מבין איך המכונה עובדת, וגם אינו יודע את המהות של התוצרת של המכונה. בכל זאת הלחיצה הזו פועלת את פעולתה. כך כאשר אדם קורא בתורה בלשון הקודש, יש ערך עצמי לדיבורו, דיבורו מעורר כוחות רוחניים עליונים. מה שאין כן שאר הלשונות שבהן אם הקורא אינו מבין מה הוא קורא, אין כל ערך לקריאתו, כי אין מהות עצמית למילים וללשון, והן כשלעצמן אינן פועלות דבר, וכל ערכן כסימנים להבנת התוכן.
אם כן לסיכום, לעם הקודש עם ישראל, יש לשון קודש בעלת ערך עצמי, לשון מרוממת שבה ברא הקב"ה את עולמו ובה נתן תורה לישראל. לשון טהורה ונקיה מתאימה לתכנים הרוחניים שהיא מביעה.

48. החסיד - היהודי האידיאלי המושלם - המשך
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה

על בית המקדש
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תשס"ד

4. מגבלות ההגיון האנושי להשגת האמונה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | חשון ה'תשס"ב

45. תאור מעשה החסיד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | התשס"ה

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
מהו התוכן האמיתי של העולם?
לנתיבות ישראל - סיום מאמר "והנצח זו ירושלים"
ג' אב תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (3)
שיעור מס' 92
י"ז סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (2)
שיעור מס' 96
כ"ג סיון תשפ"ג
נתיב העבודה - המשך פרק י"ז (4)
שיעור מס' 63
ב' אייר תשפ"ג
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
איך מותר להכין קפה בשבת?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
איך ללמוד גמרא?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
ט"ו בשבט - השקעה לטווח ארוך!
איך נראית נקמה יהודית?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
למה משווים את העצים לצדיקים?

גאולת מצרים בהשוואה לגאולה שלנו
הרב אורי שרקי | כ"ה חשוון תשפ"ג

השוכח לספור יום אחד
הרב יוסף צבי רימון | איר תשע"ח

הבדלה למוצאי יום טוב
נוסחים שונים
הסידור המהיר | סיון תשפ"ב
