- מדורים
- קרוב אליך
1288
מה ה' רוצה מהצדיק? פשוט להיות מה שהוא. יש לו את האחריות שלו, זה לא ממש ענייננו. אבל מה ה' רוצה מהבינוני? את התהליך. את העבודה. את הדבר שכל הזמן הולך ומתפתח, הולך ומתהווה. העבודה היא חייו של הבינוני. אם הוא מפסיק לעבוד, אין שום הצדקה לקיומו.
אבל רגע, מיהו הבינוני שלא עובד? הרי אם הוא לא עושה את המוטל עליו הוא בטח רשע! זהו, שלא. יש בינונים שפשוט לא זקוקים לעבודה מתמדת כדי לסור מרע ולעשות טוב. זה לא שהם צדיקים, אלא שתנאי הפתיחה שלהם טובים יותר. יש אנשים שהמוח חזק אצלם יותר. זה יכול להיות מסיבות גנטיות, או בגלל זכות אבות, או מכל סיבה אחרת. מה שמשנה זו השורה התחתונה: הם לא צריכים להתאמץ כדי לבחור בטוב. ברור להם שהם צריכים להימנע מרע. ויש אנשים שכוח התאווה אצלם חלש, מקורר. פשוט לא בא להם כמו לאנשים אחרים.
בניגוד למה שאפשר אולי לחשוב, האנשים הללו אינם מגשימים את שליחותם בעולם יותר מאנשים אחרים. אצל הבינוני יש רק דבר אחד שמשנה: האם הוא עובד או לא. האם הוא כובש בכל יום חלק נוסף בנפש, והופך אותו לידידותי לקדושה. האם הוא קונה הרגלים טובים ונפטר מהרגלים רעים. האם הוא עמל. להישאר במקום – גם אם זה מקום טוב – לא מזכה אותו בנקודות.
התלמוד אומר שקיים הבדל גדול בין מי שחוזר על הלימוד 101 פעמים לבין מי שחוזר רק 100 פעמים. כמה הבדל כבר יכולה חזרה אחת לעשות? ההסבר הוא ש-100 פעמים זה דבר רגיל, בימי התלמוד זה היה הנוהג המקובל, ללמוד ואז לעשות 100 חזרות. אבל הפעם ה-101, זאת שהלומד מוסיף אקסטרה, בתור מאמץ מיוחד, משנה הכול.
קרוב אליך (596)
הרב יהושע שפירא
183 - לא חומדים, כן מודים
184 - העבודה היא חיינו- פרק טו
185 - גדולים מהחיים
טען עוד

דמותו של הרב יורם אברג'ל זצ"ל
מתוך קרוב אליך גליון מס 95
רבנים שונים | חשוון תשע"ו

3 דברים קצרים לט"ו בשבט
תשע"ו, גליון 109
רבנים שונים | טו בשבט תשע"ו

קרוב אליך – צו
עלון מספר 551
רבנים שונים | ניסן תשפ"ה

קרוב אליך פרשת כי תבוא תשע"ט
גליון 289
רבנים שונים | אלול תשע"ט
מהי עיקרה של הגאולה?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
תכלת, שושנה, ופרץ שמחה, איך הכל קשור?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
ניסוך מים: איך שמחים גם בדרך ליעד?
מי יושב במקום שלי?
למה משווים את העצים לצדיקים?
אם יש הבטחה, למה יעקב ירא?
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?