בית המדרש

  • הלכה מחשבה ומוסר
  • חגי תשרי
קטגוריה משנית
לחץ להקדשת שיעור זה
2 דק' קריאה
כפי שכבר הזכרנו בימים הקודמים, מעבר להיותו של ראש השנה יום דין הוא יום המלכתו של הקדוש ברוך הוא. למען האמת, הוא קודם כל יום המלכת הקדוש ברוך הוא מחדש על העולם, ורק מתוך כך נבחן העולם האם הוא עומד בייעודו ומהווה מקום ראוי למלכות השם, ולפי זה האם וכמה הוא ראוי לחיוּת חדשה, וזהו ענין הדין ביום זה.
כאשר אדם חווה את יום ראש השנה מתוך חרדה לדינו, הרי הוא שקוע בתוך חשבונותיו האישיים, שאף שיהיו חשובים ככל שיהיו, הם מכנסים את האדם בתוך עצמו. אין זה רע שאדם עושה את חשבון חייו, אך אין זה הדבר המרכזי שצריך להעסיק אותנו ביום המלכת השם. המלכת מלך היא אירוע חגיגי וציבורי ביותר. על האדם ביום זה להקדיש תשומת לב לשמחה של גילוי מלכות השם, שמהותה היא תיקון כל העולם וגילוי הטוב האינסופי.
יתירה מזו, מכיוון שראש השנה הוא יום של התחלה, וכשמו כן הוא, ראש השנה, וודאי שכמו שהראש משפיע על כל הגוף, כך ההשפעה של ראש השנה על כל השנה היא מכרעת. אם עבודת השם בראש השנה תהיה בשמחה, כל השנה העבודה תהיה מלאה בשמחה וחיות וזה לשון הרבי מגור ב"שפת אמת":
ובראש השנה מקבלים מלכות שמים. וצריך להיות בשמחה, כמו שכתוב (שבת דף קל עמוד א') כל מצווה שקיבלו עליהם בשמחה עדיין עושין בשמחה (זאת אומרת שהאופן הראשוני של עשיית מצווה משפיע על כל ההמשך). וכפי השמחה בראש השנה בקבלת מלכותו יתברך שמו, כן מתקיים כל ימי השנה.
נקודה נוספת מבאר פה בעל השפת אמת, ועל מנת להבינה יש לשים לב ל"תופעה" מעניינת: מצוות רבות קשורות עם ההתחלה והראשית של כל דבר, נזכיר כמה דוגמאות: הביכורים, הפרי הראשון של המטע. פדיון הבכור, הבן הראשון. חלה - נקראת בתורה "ראשית עריסותיכם". הקו המאחד בין כל מצווות אלו הוא, שאת הראשית יש להקדיש לשם השם וכך אנו מראים את הזיקה של הכל אל השם ועבודתו.
כך גם את ראש השנה אנו מקדישים לקבלת מלכותו יתברך, וכאן ישנה הדגשה מיוחדת - דבר זה נעשה על ידי "ראש" או "ראשית" האנושות, וזה על פי הפסוק בירמיה (ב' ג') "קֹדש ישראל לה' ראשית תבואתֹה" (קוראים: תבואתו), זאת אומרת שעיקר התפקיד האוניברסאלי להמליך את השם יתברך מוטל על ראשית האנושות, שזה עם ישראל. וזה לשונו:
"וכמו שראש השנה שהוא ראש של כל השנה, ובראש צריכין לקבל מלכותו יתברך שמו, לתת הראשית אליו יתברך שמו. כמו כן בנפשות, בני ישראל הם הראש. ולכן עליהם לקבל מלכות שמים שהם נקראים ראשית. ובכח זה נמשך מלכות שמים גם על כל העולם. ומבקשים (בתפילה) "ותמלוך אתה השם לבדך על כל מעשיך", כי באמת אין העולם ומלואו כדאי (ראויים) שיחול עליהם מלכות שמים... ובני ישראל זיכה אותם הקדוש ברוך הוא שחל עליהם מלכותו יתברך שמו, באומרו "אנכי השם אלוקיך"... ואנו מבקשין שיהיה רצון לפניו למלוך על כל העולם"
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il