29
א. נהוג לקרוא בעת הנחת תפילין את פרשות קדש והיה כי יביאך. לא קרא פרשות אלו לפני ברוך שאמר, יכול להשלימם אחרי עלינו לשבח.
ב. המניחים תפילין של ר"ת צריכים לקרוא בהם לכל הפחות את פרשות שמע והיה אם שמע, ויש אומרים אף פרשת ציצית.
א. קריאת פרשות קדש והיה כי יביאך
כתב הב"ח: "וראיתי מעשה רב ממורי החסיד מהר"ר ווייש ז"ל שהיה קורא בכל יום בבוקר כשהיו תפילין בראשו פרשת קדש ופרשת והיה כי יביאך ואמר כיון שארבע פרשיות כתובין בתפילין ראוי לקרות כל הארבע בכל יום בשעה שהתפילין בראשו".
וכך נהגו, לקרוא בכל יום את כל הפרשיות הכתובות בתפילין. את פרשיות שמע והיה אם שמע, בקריאת שמע. ואת פרשיות קדש והיה כי יביאך לפני ברוך שאמר.
ונתנו טעם לסדר קריאה זה, שהוא על פי הסדר בו כתובות פרשיות אלו בתורה.
לא הספיק לקרוא פרשיות אלו קודם ברוך שאמר, יאמרם בסוף התפילה אחר עלינו לשבח 1 .
ב. קריאת הפרשיות בהנחת תפילין של ר"ת
המניחים תפילין של ר"ת צריכים לקרוא בהם את פרשיות שמע והיה אם שמע, על מנת לצאת מחשש של קורא קריאת שמע ללא תפילין עליו אמרו חז"ל שמעיד עדות שקר בעצמו.
יש אומרים שמחמת זה לא די בשתי הפרשיות הראשונות של קריאת שמע ויש לקרוא גם את פרשת ציצית.
וטוב לקרוא גם את פרשיות קדש והיה כי יביאך כמו בהנחת תפילין של רש"י 2 .
מהות ספר ויקרא ופרשת זכור
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
כל ההתחלות קשות
שלושה שותפים באדם
סוד ההתחדשות של יצחק
הלכות קבלת שבת מוקדמת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
מה הקשר בין נעמי שמר, האו"ם ובית המקדש?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
טעינה למחשבה

'הבן החכם' ו'הבן הרשע' שבנפשי
הרב מרדכי הוכמן | ג' ניסן תשפ"ה
