- שבת ומועדים
- שיחות ליום ירושלים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
4258
המלחמה פרצה לא בגלל סיבות רוחניות-אידיאולוגיות. לא אנחנו יזמנו את המלחמה עם מצרים, וכל שכן לא עם ירדן. אך למפרע התברר שהמלחמה הייתה בעלת משמעות רוחנית עליונה עבורנו. התוצאות הרוחניות של המלחמה נמשכות והולכות ומתגברות. כיבוש ירושלים העתיקה, הר הבית והכותל, כיבוש חברון ומערת המכפלה, קבר רחל, שכם ויריחו, החזיר אותנו אל עברנו. המפגש החי עם מקומות הקודש האלו עשה מהפכה בלבבות. לא רק המפגש הראשון, אלא מאז ואילך, הביקורים במקומות קודש אלו ובעיקר בכותל המערבי, מעוררים זיק פנימי החבוי גם בלבבות הרחוקים ביותר. מכל רחבי העולם היהודי נמשכים ובאים יהודים אל הכותל. אין זה חזון נדיר לראות בן קיבוץ חילוני מניח תפילין ליד הכותל או בן למשפחה מתבוללת מזיל דמעה בין אבני הכותל וקורא קריאת שמע, אולי לראשונה בימי חייו. מאז מלחמת ששת הימים חל שינוי ממשי חיובי אל המסורת, אל האמונה.
מלחמת ששת הימים ושחרור ירושלים ומרחבי ארץ ישראל עוררו את יהודי הגולה מתרדמתם. אחרי המלחמה החלה עליה משמעותית מארצות המערב. הניצחון הגדול והמרשים של ישראל גרם להתעוררות יהודית ברוסיה ויהודים רבים דרשו לעלות לארץ ישראל. הלחץ גרם ששערי רוסיה נפתחו, עשרות אלפי יהודים עלו לארץ ישראל ויהודים רבים שלא קיבלו רשות לעלות, נאבקו בעוז למען עלייתם. כל ההתעוררות הזאת באה כתוצאה ממלחמת ששת הימים. ההתעוררות של אז הייתה ההכנה וההכשרה לקראת העלייה הגדולה שבאה שנים אחר כך. למלחמת ששת הימים הייתה השפעה עצומה על כל העם היהודי בכל הארצות. ההזדהות עם ישראל גברה, נהיה כבוד להיות יהודי. ההתבוללות נעצרה, התחזק הקשר לאמונה ולמסורת.
תוצאות רוחניות גדולות היו ויש גם היום לניצחון ולשחרור ירושלים ומרחבי יהודה ושומרון, עזה והגולן. אולם עצם העניין עולה על הכול, עצם החזרה שלנו הביתה לירושלים היא העיקר. שובנו למקומותינו אינו אמצעי לאיזה מטרה גשמית או רוחנית. שובנו לבית אבותינו, לארץ אלוקינו היא המטרה עצמה והיא עולה על כל התוצאות. גדולה ישיבת ארץ ישראל ששקולה כנגד כל המצוות שבתורה. עצם השיבה היא העיקר, ומגודל העיקר הזה נמשכות מעלות רבות, גדולות ועצומות. היום, רואים אנו את גדולתה של מלחמת ששת הימים יותר מאשר אז. מתוך כך פורצת הודאה מכל הלב, הודאה להקב"ה המצליח דרכינו, ותודה וברכה לכל צבא ה' שלחם בעוז ובגבורה, והוקרה וזיכרון לכל שזכו במסירות נפשם להביא את הניצחון הגדול והמתמשך עד היום הזה ועד בכלל.

מלחמת ששת הימים ויהדות ברית המועצות
הרב יצחק בן יוסף | איר תשפ"ד

עדות לבאי עולם
מתוך עצרת ההודיה המרכזית בישיבת מרכז הרב- יום ירושלים תשע"ו
הרב מיכה הלוי | כ"ח אייר תשע"ו

מסיבת יום ירושלים תשפ"א- ישיבת בית אל
רבנים שונים | כ"ח אייר תשפ"א

"שמחתי באומרים לי בית ה' נלך"
הדברים נאמרו במסיבת יום ירושלים התשס"ג, בישיבת מרכז הרב.
הרה"ג יעקב אריאל | יום ירושלים התשס"ג

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק י'
שיעור מס' 98
כ"ה סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק יח (6)
שיעור מס' 117
כ"ב תמוז תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
"עין במר בוכה ולב שמח"
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
איך אדם יכול לדאוג שיאהבו אותו?
עירוב תבשילין
האם מותר לפנות למקובלים?
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בצורת ד'?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
חידוש כוחות העולם

גאולת מצרים בהשוואה לגאולה שלנו
הרב אורי שרקי | כ"ה חשוון תשפ"ג

דין "צנעא" לענין שמירת יום טוב שני לישראלי השוהה בחו"ל
רבנים שונים | ניסן תשע"א

תנור אחד לבשרי ולחלבי
בית מדרש ג. אסף | סיון תשע"ד
