- ספריה
- אור יקרות
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
אסתר בת שמחה
88
ממוען האיגרת, הרב דניאל סירקיס (תרמ"ב–תשכ"ה), היה איש ציבור חשוב. בשנים תרצ"ג–תרצ"ט (המקבילות לזמן כתיבת האיגרת שלפנינו) כיהן הרב סירקיס בתפקיד יו"ר ועד קהילת העיר תל אביב. לימים, עם עלייתו ירושליימה, כיהן כגזבר המרכז העולמי של המזרחי וכחבר הדירקטוריון של הקרן הקיימת לישראל. הרב סירקיס נודע כתקיף בדעותיו, אך מכובד גם על ידי יריביו. בשעתו, ובהשראת הרב קוק, הוא טיפל באיסוף חומר משפטי אשר סייע לבסוף בזיכויו של א' סטבסקי מאשמת רצח ח' ארלוזורוב. הוא נמנה על ראשי בנק המזרחי ועל מייסדי עיתון הצופה, ואף זכה לחתום על מגילת העצמאות. בערוב ימיו עמד בראש הוועדה להקמת בניינים חדשים לישיבת מרכז הרב. הרב סירקיס היה תלמיד חכם וסופר פורה. 1 מאמריו כונסו לספרים "ציונות במיצר" (תל אביב תרצ"ג) ו"בקומה זקופה" (ירושלים תשי"ז). עד עתה פורסמה רק התכתבות אחת בין הרב קוק לבינו: תשובת הרב לשאלה הלכתית הנוגעת לאופיין של "הקפות שניות". 2 תולדותיו ופועלו תוארו בספר "זקוף הקומה" (ירושלים תשל"ז). 3
האיגרת שלפנינו מוקלדת במכונת כתיבה על נייר עם לוגו "הרב הראשי לארץ ישראל" והיא נושאת מספר סדרתי: 2118. האיגרת כוללת פה ושם שיבושים קלים; 4 היא מצויה במרכז התיעודי של בית הרב בירושלים ונמסרה לנו לפרסום באדיבות מנהליו, הרב יוחנן פריד, גב' שושנה רייך והרב אברהם טייץ. תודתנו הרבה נתונה להם.
ארי יצחק שבט, נריה גוטל
* * *
י"ט אד"ש 5 תרצ"ה
לכבוד ידידי הרה"ח 6 הנעלה מו"ה דניאל סירקיס שליט"א
שלו' רב,
יקבלו בזה הגליון. 7 והנה כל דברי הקטיגוריא הם ישנים מאד וכבר השיבו עליהם במקומות שונים, והקיצור הוא שדברי הבוז והאיבה 8 הם מכווני(ם) 9 ביחוד נגד עובדי האלילים הפראים 10 זובחי אנשים לאליליהם 11 ועושי כל תועבה במסגד עבודתם, וכבר הרבו לגנותם גם גדולי הנוצרים והמושלמים, והלא משלחם אמר על אלו עובדי האלילים לעומת ישראל דוגמא של כלבים לגבי בנים כידוע, ומה שמגלגלים עלינו מדברי הנביאים שדברו בשבחן של ישראל כמו "אפים ישתחוו לך" וגו' האמור בישעיה, 12 זהו דבר המביא לידי גיחוך אצל אנשי תרבות שדברי הנביאים הקדושים לכל העמים התרבותיים ושהכנסיות הנוצריות מיסדים עליהם לפי דעתם את כל משען בניניהם ידרשו דוקא ממנו היהודים שאנחנו נתנצל בעדם. בטח שכל העולם התרבותי יודע הוא את גדולת ערכם של דברי הנביאים ואת אמיתתם 13 ויודע גם כן לפרש אותם באופן המתאים לכל הליכות החיים המוסריים וההומניים, ועכ"פ אין לצרף את התביעות הללו 14 עם תביעות נגד מאמרים תלמודיים שהם מיוחדים בקדושתם אצלינו.
כל הגדולה של ישראל היא מיוחסת ביחס להשפעה המוסרית וטהרת האמונה הגורמת להטבת המידות האנושיות ולאושר הנצחי שבא לעולם על ידי גילוי השכינה שבהופעת התורה שעל פיה יסדה התרבות האנושית היותר מעולה את כל מדריגותיה. אין לישראל שאיפה לשלטון של כבוש על עמים אחרים, 15 כי אם לראות בטובת העולם כולו על ידי השפעתה של תורה.
המכתב מטולידא 16 כבר נתברר אצל סופרים רבים שהוא זיוף, והמליצות של דברי דרוש אין שום אדם בר שכל לוקח אותם במשמעם 17 והם רק ציורים על דבר נצחון המוסר בעולם שמופיע על ידי תורתינו ונביאינו בעולם שהתרבות האנושית לא תכחיש את זאת.
וכן הולכים הדברים ע"ד גדולת ירושלים וגדולת א"י בעולם שהם דברים שיריים לצייר התפשטות אהבת הבריות וסילוק המלחמות מן העולם, 18 שעליהם ניבאו הנביאים 19 שרובם היו מירושלים – כל נביא שלא נזכר שם עירו מירושלים הי'. 20 בסגנון כזה נראה להשיב ע"ז, ובעלי המקצוע באלה הענינים ידעו כבר לס(דר) 21 הדברים כראוי, וכל עולה תקפץ פיה. 22
והנני בזה חותם בברכה נאמנה,
ידידו הנאמן, 23 (חתימת הרב)
[מתוך: אורשת, ג (תשע"ב), הוצאת מכללת אורות ישראל]
"המבדיל בין קודש לחול"?
הרב פרופ' נריה גוטל | כסלו תשע"ח
תכנית הלימודים בישיבת מרכז הרב לשנה"ל תרפ"ו
הרב פרופ' נריה גוטל | כסלו תשע"ח
מורכבות יחסו של הרב צבי יהודה הכהן קוק לממשקי תורה ומדע
הרב פרופ' נריה גוטל | כסלו תשע"ח
זיקת הלכה–הגות–חינוך במשנת מהר"ל
יחסו ל"ספרות הקיצורים"
הרב פרופ' נריה גוטל | כסלו תשע"ח
מה עושים בעשרה בטבת שחל בשישי?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
למה משווים את העצים לצדיקים?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
למה באנו לעולם הזה?
האם אדם שעובד את ה' הוא אדם חופשי?
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
מהי עיקרה של הגאולה?
איך נראית נקמה יהודית?
השלמת התמונה