לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
59
חז"ל במדרש מדמים את מצב העם לאחר חטא העגל למצבה של כלה שחתנה ביטל את חתונתה וז"ל המדרש "משל למה הדבר דומה (שבירת הלוחות) לשר ששלח לקדש אשה עם הסרסור הלך וקלקלה עם אחר, הסרסור שהיה נקי מה עשה נטל את כתובתה מה שנתן לו השר לקדשה וקרעה אמר מוטב שתדון כפנויה ולא כאשת איש" (שמות רבה ד"ה "ויחל משה"). עבודתו הגדולה של משה היא לחדש את הקשר, לדאוג לכך שהחתונה שבוטלה תחזור ותתקיים. ההודעה של הקב"ה ביום הכיפורים "סלחתי" היא זו שאפשרה את המעמד של "וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ עַד עָבְרִי" (שם, שם כב) ומקבילתו בתהילים "כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי" (שם ה). שמשמעותו כניסה לחופה - לסוכה כלשון הנביא " וּבָרָא ה' עַל כָּל מְכוֹן הַר צִיּוֹן ... חֻפָּה: וְסֻכָּה תִּהְיֶה לְצֵל יוֹמָם מֵחֹרֶב וּלְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם וּמִמָּטָר" (ישעיהו ד' ה-ו).
לפי זה אנו מקדישים את הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים להכנות ולחזרה בתשובה שיאפשרו את חידוש החתונה בין כנסת ישראל וקודשא בריך הוא. העיסוק בחתונה פרטית עלול להסיח את הדעת מצרכי הכלל. הזמן חייב להיות מוקדש ,דווקא לסידור הקשר עם הקב"ה ולא לסידור חופה וקידושין מההיבט הפרטי. אם כיוון זה נכון ברור גם למה תקנו לקרא בשבת שובה בפרק האחרון של ספר הושע. שיר השירים שכולו קודש קדשים עוסק בקשר בין הדוד והרעיה, בין קודשא בריך הוא לכנסת ישראל. ישנו מקום נוסף בתנ"ך שמשתמש בביטויים של שיר השירים כדי לתאר את היחס בין ישראל ואביהם שבשמים, זוהי ההפטרה של שבת תשובה-שובה. הושע קורא "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ:... אֶהְיֶה כַטַּל לְיִשְׂרָאֵל יִפְרַח כַּשּׁוֹשַׁנָּה וְיַךְ שָׁרָשָׁיו כַּלְּבָנוֹן: יֵלְכוּ יֹנְקוֹתָיו וִיהִי כַזַּיִת הוֹדוֹ וְרֵיחַ לוֹ כַּלְּבָנוֹן: יָשֻׁבוּ יֹשְׁבֵי בְצִלּוֹ יְחַיּוּ דָגָן וְיִפְרְחוּ כַגָּפֶן זִכְרוֹ כְּיֵין לְבָנוֹן" (הושע י"ד ו-ח). קל מאוד לזהות את הביטויים משיר השירים. לפי הסברנו העניין ברור, דווקא שבת זו היא הזמן לקרא פסוקים אלה, העוסקים בקשר הנבנה בין כנסת ישראל ודודה.
הבה נתפלל שנזכה גם אנו לחידוש הברית והחסד במשמעות של " מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר" (ירמיהו ל"א א) "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ" (ירמיהו ב' ב) ונחזור להיות שוב במצב של פנים אל פנים עם הקב"ה.
איך ללמוד גמרא?
האם מותר לפנות למקובלים?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
מה המשמעות הנחת תפילין?
הסוד שמאחורי חגיגות פורים בעיר ירושלים
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
למה משווים את העצים לצדיקים?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
למה שמחים כבר משנכנס אדר?

אהבת ה' - מידת החסידות חלק ג
פרק יט
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ז אדר תשפ"ה

זה כנגד זה עשה האלוקים
הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב | תשס"ג

בשר בחלב
סעיף כה
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ

עד המסייע
מסכת בבא מציעא - דפים ג' וד'
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ט"ו מרחשון תשס"ג
המלכת חזאל פגיעת יורם מלך ישראל, והמלכת יהוא
מלכים ב פרק ח - ט
הרב עידו יעקובי | י"ח אדר תשפ"ה
סנהדרין דף פ"ט
הרב אלי סטפנסקי | ט"ז אדר תשפ"ה
