לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
שלמה בן יעקב
8584
קל לומר שאיסור ריבית מטרתו להגן על הלווה, העני, קשה היום. אך אם נתבונן בהלכות ריבית נגלה שהגבלות אלו אינם חלק מ"חוק הגנת הצרכן". הלוואה בריבית היא איסור שעליו עוברים כל הצדדים המעורבים בה - הלווה המלווה וכל המתווכים (רמב"ם הלכות מלווה ולווה ד.ב).
גם אם שני הצדדים מעוניינים בכל לבם לקיים את הלוואה בריבית – דהיינו שהלווה נותן את הריבית כמתנה גמורה למלווה, התורה מתערבת ביחסי אנוש אלו ומגבילה אפשרות כזו לחלוטין (שם ד.יג).
אם איסור ריבית לא בא להגן על החלש, מהו הרעיון שעומד ביסוד הלכות ריבית אם כן?
כדי לבאר זאת, נגע בעניין תמוה נוסף בהלכות ריבית. ידועה ההלכה שמותר להלוות בריבית לגוי. אלא שלדעת הרמב"ם, בניגוד לכל שאררבותינו הראשונים, לא מדובר בהיתר בלבד. לדעתו קיימת מצוות עשה לה לוות בריבית לגוי! (ספר המצוות עשה קצח).
כלומר, על בן ישראל לחפש לו איזה "גוי של ריבית" על מנת לקיים מצוות עשה מהתורה. הלכה זו מחדדת עוד יותר את דברינו לעיל, ריבית אינה מצווה סוציאלית גרידא שהרי גזל הגוי אסור! (גזילה ואבידה א.א-ב; גניבה א.א) אם כן, ברור שיש איסור מוחלט הוא לפגוע בגוי ממונית ולגזול את כספו, מדוע מותר להלוות לו בריבית? האם יש כאן ערך חיובי של נזק לגוי?
אכן כך הסביר את שיטת רבנו, הרב מאירקצנ לנבוגן - המה"רם פדובה (ה.א). מכיוון שהסברתו מתנגשת עם איסור גזל הגוי, מסייג המהר"ם מצווה זו דווקא כלפי עובד עבודה זרה שיש מצווה להזיקו, כעין מצוות חינוך העוברת דרך כיסו של הרשע.
אמנם קיימת אפשרות נוספת. כותב הרמב"ם: "כל הכותב שטר ריבית, הרי זה ככותב ומעיד עליו עדים שכפר בה' אלהי ישראלוכפרו ביציאת מצריים..." (שם ד.ז). איסור הריבית הוא חלק מביסוס חברת צדק המתקיימת מכח יציאה ממצריים.
הצדק בחברה הישראלית, אינו צדק אנושי גרידא. שהרי כאמור, התורה לא מאפשרת את קיום ההלוואה למרות רצונם של הצדדים. הצדק החברתי מבוסס על מידותיו של ה' – אלהי ישראל.
לכן למרות שבשביל הגוי, הלוואה בריבית אינה אלא דרך מסחר לגיטימית, כאילו אומר: בזמן שכספי אצלך הייתי יכול לסחור בו ולהרוויח משהו. אם כן. לפחות פצה אותי באיזו תמורה על מניעת הרווח האפשרית. זו סברה ישרה ופשוטה. לכן יש צדק מסוים בהלוואה בריבית. אלא שלישראל, המאמינים באל מוציאם ממצריים, עסקי ממון גופם אינם אלא אמונה. אמונה שמבטלת גם סברה כלכלית אנושית נורמטיבית ומעמידה את כלכלת החברה באור ה'.
איך להגדיל או להקטין רצועות תפילין של ראש בקשר מרובע?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
האם הניסים שקרו במצרים יכולים לקרות גם היום?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
איך עושים קידוש?
למה יש כיסויים מיוחדים למשכן בזמן מסעות בני ישראל?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
איך מותר להכין קפה בשבת?
למה אנחנו ממש דומים לשמן?
מהי עיקרה של הגאולה?

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז

"אחרי מות" התשע"ט מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשע"ט

כשרות כתובה של גר וגיורת שלא נזכר בה דבר הגרות
רבנים שונים | סיוון תשע"ח

מנה חמה, הכנתה בשבת
רבנים שונים | אייר תשע"ב
