לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ציפורה בת דוד
5651
כל פרשת השבוע זה עניין של רב ותלמיד, יהושע ומשה. כתוב "ונתת מהודך עליו" ואמרו חז"ל: כמו מנר לנר, כמו שופך שמן לכלי. יש שמכניסים תורה בתלמיד, וזה תלוי בכלי קיבול, ויש דבר בחיבור עצמו, שבחיבור עצמו זה כבר "ונתת מהודך עליו", וזה מהעניינים של איך מקבלים תורה. לדעתי מה שכתוב בהפטרה של פנחס הוא סובב על עניין תלמיד ורב. ההפטרה מספרת, איך אליהו קיבל תלמיד, בשמים אמרו לו שיש לו איזה תלמיד, עוד לפני שאליהו ראה אותו, "וישלך אדרתו אליו" (עי"ש בפירש"י שזה כמו במשה "ונתת מהודך עליו"). פרש"י שנתינת האדרת הייתה לנסות אותו וע"י כך נהיה מחובר אליו. כתוב "ויקח את צמד הבקר ויזבחהו", ופרש"י שם שזה היה מרוב שמחה. ולכאורה על מה השמחה? אלא ששמח ע"ז שקיבל רב, למרות שעדיין עוד לא ידע למה, וזהו הקישור מההפטרה לפרשה.
בעניין הזה ישנו בלבול, וזה פוגע גם בלימוד, וגם בחיבור עם עולם הישיבות. יש כאן משהו שנשמט, אני עצמי לא יודע מה. יש אולי איזה כפיות טובה, שפוסקים נגד ואומרים נגד ועוד מתייהרים בזה. זה לא היה מעולם, ההנחה הזו שאפשר לומר נגד רבנים, ולומר שרבנים לא מבינים. זה הרי הייתה התחלת האפיקורסות בגרמניה, שאמרו "תורה זה תורה, אבל בעניין זה הרבנים לא מבינים…". זה לכאורה דבר תמים, מאיפה הרבנים אמורים לדעת, אך אמירה כזו, מתגלגלת למש"כ בגמ', שסייעתא דשמיא וודאי שאין, וזה מנתק חבל אחד מהשלשלת. כשחסר חבל אחד לא מקבלים תורה, אין כבר "מנר לנר" ולא יציקת שמן. כי ההכנה לקבל זוהי עבודה. וכשאין כלי אז השמן לא עוזר. ויהי רצון שכל הבלבולים הללו יתבררו ונזכה לנחמה בכפליים, מתוך קשר של תורה דרך רב ותלמיד
לבדוק את החמץ שבלב
הצוואה של חללי צה''ל לעם ישראל
איך לא להישאר בין המצרים?
למה משווים את העצים לצדיקים?
הלכות שטיפת כלים בשבת
מהו החידוש הכי גדול שיש בתורה?
איך מותר להכין קפה בשבת?
הקדוש ברוך הוא חפץ לגואלנו
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?