- מדורים
- שו"ת "במראה הבזק"
- הלכה מחשבה ומוסר
- נושאים שונים
30
(מתוך ח"ז)
טקסס, ארה"ב Texas, USA
אלול תשס"ו

שו"ת "במראה הבזק" (544)
רבנים שונים
541 - סדרי עדיפות לחברת קבורה המטפלת ביהודים וגויים
542 - פינוי המת על מנת לקברו בעומק רב יותר
543 - דין גיורת שנשתמדה ר"ל ודין מעוברת שנתגיירה
טען עוד
פא. פינוי המת על מנת לקברו בעומק רב יותר
שאלה:
כרב קהילה, לצערי נתבעתי לבית משפט על-ידי קרוב משפחה של אשה שקבורה בבית הקברות של קהילתי. קרוב המשפחה טוען שלא קברו את דודתו מספיק עמוק, ורוצה שיוציאו את גופתה כדי שיוכלו לחפור לעומק רב יותר ולקבור אותה שוב.
נתבקשתי להופיע בבית המשפט ולומר לשופט ישירות שלפי ההלכה זה אסור. האם אני צודק?
תשובה:
אין להוציא מת מקברו על מנת לקברו מחדש, ואפילו מקבר בזוי לקבר מכובד 1 , אלא אם מתקיים אחד מהתנאים הבאים:
א. לקברו בקברי אבותיו 2 .
ב. להעלותו מחו"ל לארץ ישראל 3 .
ג. מלכתחילה קברוהו באופן זמני 4 .
ד. הקבר אינו משתמר, כגון שהוא נמצא במקום שיש חשש שעכו"ם יוציאוהו משם, או שייכנסו מים לקבר 5 . יש אומרים שזה רק כשהמים שוטפים את הקבר מבחוץ וניכר הביזיון, אך לא כשהמים מתחת לקרקע, ויש אומרים שגם מים הנכנסים לתוך הקבר נחשבים כביזיון המתיר לפנות 6 . בעיר שלכם, כשגם קבורה מחדש לא תפתור בעיה זו, אין זה מהווה סיבה להוציא את המת מקברו, אף אם ננקוט כדעה המתירה.
נחלקו חכמים אם מותר להוציא מת מקברו כאשר קברוהו שלא כדין, אולם בנדון דידן, שהרצון להוציא נובע מטענה שהמת אינו קבור מספיק עמוק, אף אם הדבר נכון – כיוון שאין חיוב הלכתי לקבור דווקא בעומק, אין להוציאו מקברו על מנת לקברו עמוק יותר 7 . אם עומק הקבורה נראה לקרוב המשפחה בלתי מספיק, ניתן לרצותו על-ידי נתינת חול על הקבר 8 .
אם כן, נראה שבנדון דידן, גם אם היה חיוב הלכתי לעומק מסוים, כולם יודו שגם אם נקבר בפחות מעומק זה – כל שזה מוגדר כקבורה, יהיה אסור לפנותו, כיוון שהדבר אינו ניכר לעין. אלא שבכל מקרה, לא מצאנו הגדרה הלכתית לעומק הקבר, והדבר היחיד המפורש בשו"ע (שם סי' שסב סע' א) הוא שיש צורך בקבורה בקרקע. ועיין עוד ב"חזון איש" (שם ס"ק ה), שדן במקרה שרוצים לסלול כביש מעל הקבר, ומסיק שמצד ביזיון מספיק שיהיה מתחת עפר י' טפחים, וייתכן שמספיק אפילו בג' טפחים, ומשמע שכל זה רק מצד הכביש שסוללים מעל, אך בסתם קבר אין צורך אפילו בהפסק זה. מו"ר הגרז"נ גולדברג אף הביא הוכחה לכך שלא נהגו לקבור בעומק מעצם המציאות של "בית הפרס", שהוא שדה שנחרש בה קבר, ואם היו קוברים עמוק לא הייתה מציאות כזו. "גשר החיים" (פרק טז סע' ד), הדן במידת הקבר, שמע שמעמיקים את הקבר י' טפחים, ומנהג ירושלים לחפור בעומק 1.3-1.4 מטר, אך ודאי שמדובר כאן רק במנהג, ולא בדין, ועל כן גם אם חפרו בעומק פחות מזה, אין להוציא את המת מקברו על מנת לקברו עמוק יותר.
בעבר כבר נדונו שאלות בעניין העתקת קברים בשו"ת "במראה הבזק" (א תשובה עג; ב תשובות צא וצב; ג תשובות סד, ע, עב; ד תשובות קכב וקכג; ה תשובות צה וצו), אולם כל היתרי הפינוי שניתנו בתשובות אלו נבעו מאחת הסיבות המנויות במפורש בשו"ע, או במקרה של ביזיון גדול ביותר, כגון מי שנקבר בבית קברות של גויים, או שקיים חשש כבד שיהרסו את בית הקברות, ולכן הם אינם רלוונטיים לנדון דידן.

הריגת "זבוב המלריה" בשבת
מתוך העלון חמדת ימים | אדר תשפ"ה

טבילת אשה לאחר ימי הביוץ
רבנים שונים | י"ח חשוון תשפ"ה

דין כהן שנשא גיורת לעניין עליה לתורה ולהיטמא למת
רבנים שונים | ב' אלול תשפ"ד

פינוי מת שנקבר על תנאי
רבנים שונים | י"א כסליו תשפ"ה
אי אפשר להילחם ברע בלי להביא חלופה!
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
פיתרון יוסף לחלומו של פרעה
הלכות קבלת שבת מוקדמת
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
מהדורות החדשות במצרים שדיברו על ישראל
מה מברכים על מנה אחרונה?
למה אדר ב' הוא החודש המיוחד ביותר?
מה חשוב לשים לב כשמדליקים נרות שבת?
על מה בכלל שמחים בט"ו בשבט?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד
האור גדול של ל"ג בעומר
עוּלוּ וְאָתוּ, וְאִתְכְּנָשׁוּ לְהִילּוּלָא דְּרִבִּי שִׁמְעוֹן
הרב שמואל אליהו | י"ג אייר תש"פ
הבא להרגך השכם להרגו"
תשובה לתמיהה
הרב אליעזר בן פורת | אדר א תשע"ו
