43105 שיעורים

'הבן החכם' ו'הבן הרשע' שבנפשי
התשובות שניתנות בהגדה לשאלות הבן החכם והבן רשע אינן התשובות שניתנות להם בתורה. התשובות שבהגדה ניתנות לשאלות פנימיות שבנפש האדם.
הרב מרדכי הוכמן | ג' ניסן תשפ"ה

המספד על משיח בן יוסף - ותחייתו
בחז"ל מובא שבעתיד יהיה מספד גדול בירושלים על משיח בן יוסף שנהרג. תרגום יונתן מגלה שהוא לא נהרג ממש, אלא יצא ממקומו. מדובר במי ש'יצא מירושלים של מעלה' ואוחז בכלי נשק גשמי להילחם באויבי ישראל, ובעתיד יתגלה שהוא נחשב ל'חי'.
הרב מרדכי הוכמן | שבט תשפ"ה

מופתים ותלמידי חכמים
הרבנים הגדולים לא עסקו במופתים, אלא העמיקו להתבונן בדבר ה' המתגלה במצוות התורה והדרכותיה, ועל פיהן הדריכו את הציבור | עיקר הצורך במופתים שנעשים על ידי הצדיקים הוא בשביל אנשים פשוטים ותמימים שזקוקים למופתים שמפעימים את ליבם לדבוק באמונה | אולם העיסוק במופתים עלול להוביל לטעות, שיסמכו על הברכה של הרב ולא ישתדלו בתורה, בתשובה ובמעשים טובים
הרב אליעזר מלמד | שבט תשפ"ה

ארץ אגדה: עיון חדש בשירת מרים
לאחר הרוממות שמעמד הגדול של שירת הים בני ישראל נפלו בני ישראל להרהורי עצבות, ולכן מרים יצאה בשירה נוספת. פעולה זו קשורה לשמות 'מרים' ו'אהרון', ולכן היא מתוארת כ'אחות אהרן'.
הרב מרדכי הוכמן | שבט תשפ"ה

יציאת מצרים וגאולה בדרך הטבע
ה' ברא את העולם באופן שהוא מתנהל על ידי חוקים שנקראים חוקי הטבע | הניסים נועדו לגלות ולפרסם שה' הוא מנהיג העולם כולו | שני הניסים הגדולים, שעל ידם התגלה ה' לעולם, ובזכותם העולם קיים: יציאת מצרים ומתן תורה | מעת שנכנסו ישראל לארץ, פסקו הניסים | כיבוש הארץ ככלל נעשה בדרכי הטבע | כאשר ישראל בוחרים בטוב, הברכה שופעת בדרך הטבע | הגאולה תלויה בקיום מצוות יישוב הארץ, שמתקיימת בדרכי הטבע
הרב אליעזר מלמד | טבת תשפ"ה

ארץ אגדה: יוסף והחמושים שעלו ממצרים
הרב מרדכי הוכמן | טבת תשפ"ה

זכריה הנביא והתגייסות בני הישיבות
התנא זכריה בן הקצב הוא דמות שמסמלת את זכריה הנביא, ובאמצעותו מרמזים חז"ל לפרשנות נבואתו, ולפיה בזמן הגאולה תהיה מחלוקת בדבר התגייסות בני הישיבות למלחמה
הרב מרדכי הוכמן | ט"ז כסליו תשפ"ה

ארץ אגדה: הורי שמואל ומצוות המלוכה
הורי שמואל ציפו לביאת 'מלך המשיח', והדבר מסייע לשיטה שיש מצוות למנות מלך על ישראל, ושמואל התנגד לבקשת ישראל מסיבה אחרת. תפקיד המלך לחזק את משפט התורה, וממילא יהיה ניצחון על אויבי ישראל.
הרב מרדכי הוכמן

האמונה כיסוד התורה
בניגוד לקושיה המפורסמת שמביא רש"י על כך שהיה צריך להתחיל את התורה ממצוות מעשיות, הבחירה לפתוח את ספר הספרים דווקא בסיפור הבריאה והאמונה בבורא נועדה להבהיר כי הם השורש והיסוד לקיום התורה והמצוות לדורי דורות
הרב טל חיימוביץ | י"ג חשוון תשפ"ה

מאמינים בני מאמינים
התכונה הבסיסית של אמונה קיימת אצל כל בני האדם, אלא שאצל ישראל היא מופיעה בעוצמה מוגברת שמדרבנת אותם להתקדמות נצחית ותיקון עולם; התכונות הנדרשות לקליטת אמונת ישראל והופעתן אצל אבות האומה; דרכו של אברהם אבינו אל האמונה; מידת החסד של אברהם כהמשך לתכונת האמונה הישראלית שגילה
הרב אליעזר מלמד | ו' חשוון תשפ"ה

ארץ אגדה: מזבח הזהב של שלמה
שלמה הוסיף לוחות ארז למזבח הזהב כדי להסתיר את הטבעות שלו ולסמל שזהו מקום הקבע שלו. שלמה ודויד התייחסו למזבח הזהב כאילו הוא בתוך קדש הקדשים משום שזהו מקומו העקרוני.
הרב מרדכי הוכמן | ג' חשוון תשפ"ה

האמונה הטבעית וסיבת הכפירה
האדם מטבעו מאמין * אם יבאר את האמונה באופן מוטעה, יעלו בדעתו קושיות * ככל שהאמונה תשתחרר מהביאורים המצומצמים שהספיקו לדורות הקודמים, כך תחזור האמונה לפעם בתודעת האנשים * מידת הענווה הכרחית לקליטת האמונה * כיוון שאמונת ישראל מתגלה בכל תחומי החיים, מצווה לבסס אותה בשלושה מעגלים שמקיפים את חיי האדם: בתודעה, ברגש ובכלל החיים
הרב אליעזר מלמד | כ"ט תשרי תשפ"ה

משמעות וכתיבת השם פינחס
השם פינחס משמעותו בקשה מה' שיפנה ויחוס עלינו. בתורה שמו נכתב באופן מלא, אך חז"ל כתבו את שמו באופן חסר, ונטלו את האות יו"ד משמו כערבון לכך שילמד זכות על ישראל, ותגיע הגאולה השלמה ואז יחזירו אותה לשמו.
הרב מרדכי הוכמן | יב תשרי תשפ"ה

מזבח הנחושת של שלמה
שלמה בנה את המזבח שבמקדש מאבנים, והעביר אליו את צפוי הנחושת שנעשה ממחתות השרופים, כדי להזכיר שרק לכהנים מותר להקריב במזבח שבמקדש. ספר מלכים מזכיר את המזבח רק בדרך אגב, משום שהמזבח לא הגשים את התקוות והאנשים המשיכו להקריב בעצמם בבמות.
הרב מרדכי הוכמן | ח' אלול תשפ"ד

שו"ת בענייני לימוד אמונה
למה ללמוד אמונה? איך נכון ללמוד אמונה? מהו סדר הלימוד הנכון? איזה ספרים כדאי ללמוד עצמאית?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | א' אייר תשפ"ד

אליהו בבית הקברות
רבה בר אבוה פגש באליהו בבית הקברות, ובגדו ספג 'ריח עלים של גן עדן', האגדה מרמזת שרבה בר אבוה קיבל במקצת את שיטת אליהו הנביא, והסכים לקבל מתנה מעשיר כדי שיוכל לחתן את בנותיו עם חתנים העמלים רק בתורה.
הרב מרדכי הוכמן | כו תמוז תשפ"ד

מי מריבה - תפילה מתוך מרירות
ה' תכנן שהמים יצאו מן הסלע בנס באמצעות דבור של משה, ותמוה מדוע הסכים ה' לעשות את הנס גם באמצעות הכאה. צריך להבין ש'הכאה' פירושה תפילה מתוך מרירות ומתוך תביעה.
הרב מרדכי הוכמן | סיון תשפ"ד

תוכנית כושר רוחנית
על מנת שהלימוד התורני יעביר אותנו תהליך יעיל ומשמעותי, הוא נדרש להיות מתוכנן, כולל ושיטתי. בעבודה סדורה והדרגתית אפשר בהחלט להקיף במהלך החיים את ספרי היסוד של תורת ישראל.
הרב חגי לונדין | סיון תשפ"ד

דויד המלך והאבלות על תלמידי רבי עקיבא
המסורת על תלמידי רבי עקיבא שמתו בספירת העומר שורשה בהספד שתיקן דויד על מות שאול ויונתן, שהוא בעצם 'הספד' על משיח בן יוסף. ושורשה במתח שקיים בין 'תופשי התורה'; לבין 'יוצאי הצבא' המסורת שהם פסקו מלמות בל"ג בעומר ויציאת התלמידים לירות בקשת משמעותה 'תחיית' משיח בן יוסף
הרב מרדכי הוכמן | איר תשפ"ד
