98 שיעורים

הפסיקה בתקופת השואה
מקומה הרגשי הנפשי של הפסיקה ההלכתית בתקופת השואה
מקומה הרגשי הנפשי של הפסיקה ההלכתית בתקופת השואה
הרב אריה הנדלר | יום השואה תש"פ

האמונה- הכרה שיכלית או רגש פנימי?
הוכחות שיכליות יכולות לשמש כלים לשלימות האמונה בפנים. אבל האמונה האמיתית יכולה לבוא רק מתוך רגש פנימי וחוויה רוחנית גדולה.
הרב אריה הנדלר | ו' חשוון התשע"ה

התוועדות לקראת יום הכיפורים
ישיבת בני צבי - שידור חוזר
דברי חיזוק לקראת יום הכיפורים.
הרב אריה הנדלר | ח' תשרי תשע"ד

שלשלת הדורות
גליון מס' 17
גליון מס' 17
הרב אריה הנדלר | תשס"ח

חיילים בצבא ה'
אנו חיילים בצבאו של בורא עולם; עלינו מוטל התפקיד של פירסום שמו של הבורא בעולם; קרבות רבים מתנהלים סביב תפקיד זה; רבים הם הגורמים בעולם המכחישים פמליה של מעלה ומביאים לחילול שם ה' במקום לקידוש שם ה'.
הרב אריה הנדלר | כ"ח בסיוון תשס"ד

האור שמעבר לחלון
תהליכים רבים מתחוללים בעולם ובמציאות, אך האדם השרוי בתוך עצמו איננו מסוגל להבחין בקיומם. הדוחק העכשווי של הגלות אינו מאפשר לו להבחין בתהליכים הגדולים. לעתים יש צורך להניח למה שקורה בתוך הבית ולגשת אל החלון. שם מתבררת נקודת המבט כלפי חוץ, שם הוא רואה את האור הגדול.
הרב אריה הנדלר | ניסן תשס"ו

ללמוד בספרים וללכת לצדיקים
הרב אריה הנדלר | סיוון התשס"ו

זה ספר תולדות האדם
ההתבוננות וההתקשרות עם הצדיקים מפגישה את האדם עם מימוש הרעיונות הכתובים בספר, בעולם העשייה ממש; בדיוק כפי שנאמר לעיל ביחס להצגה, גם בפגישה עם הצדיק יש לכל הסובב משמעות: דיבוק החברים, מקום המפגש, הסיפורים, התורות, הקולות – כל אלו מטביעים את חותמם על נפש הבא להתקרב אל הצדיק.
הרב אריה הנדלר | אייר תשס"ו

עלבונם של הכתלים
הנסיעה לצרכי מסחר היא נסיעה לקראת מטרה שאינה מצויה כאן, אלא במקום אחר; האדם מטלטל את עצמו כאילו אין לו כאן מה שהוא צריך; חסידות פשיסחה אמרה שאם "לית אתר פנוי מיניה" הרי שהאור האלוקי יכול להתגלות גם כאן; הנסיעה מיותרת בעצם; הכל מצוי תחת היד.
הרב אריה הנדלר | ניסן תשס"ו

שחמט עם הרבי
האדם שקוע כל כך בתפיסתו המעוותת, עד שהוא אינו יכול להשתחרר מהתפישה הזו לטובת דרך אחרת, טובה ומתוקנת, שתביא לו את הניצחון במשחק; כך לימדונו חכמים: כיוון שעשה אדם עבירה ושנה בה, נעשית לו כהיתר; ההשתקעות בתפישה מעוותת מטשטשת את הצורך ואת האפשרות של התשובה, עד שהאדם אינו כי יש דרך אחרת.
הרב אריה הנדלר | ניסן תשס"ו

תפילה מעל לזמן
הזמן הוא מסגרת מגבילה ומצמצמת; הצורך לעשות דברים במסגרת של זמנים מסוימים הוא צורך העלול לצמצם את הנפש; ההתפטרות מן השעון, כמוה כהתנתקות ממסגרות המציאות המגבילות של חיינו; יש בה מן השאיפה אל החירות הגמורה, זו שאיננה נתונה למסגרות ולמגבלות של שעות, דקות ושניות.
הרב אריה הנדלר | אדר תשס"ו

כשרות המילים
החסידים הדנים כה רבות בכשרות המזון המוצג לפניהם אינם דנים בבושת הפנים שהם מביאים על מארחיהם. טוב היה להם לחסידים אילו שמו דגש על היוצא מן הפה לא פחות מאשר על הנכנס אל הפה.
הרב אריה הנדלר | אדר תשס"ו

כיבוד הורים של יתום
גדולתו של התלמוד מתגלה בהתקשרותו לעולם המעשה; הלימוד אמור לכוון את העשייה הגשמית שלנו ולהעניק לה את המשמעות הרוחנית; הנער חוזר הבייתה ומקיים את מצוות אימו ובכך הופך את הלימוד בבית המדרש ללימוד בעל משמעות בחיי המעשה שלו.
הרב אריה הנדלר | אדר תשס"ו

ללמוד את לשון החיות
הבנת לשונם של בעלי החיים אינה אומנות קשה כלל - האומנות הגדולה היא ההבנה של הדיבור בכלל. מסתבר שלעיתים אנו שומעים אנשים מדברים ולמרות שנדמה לנו שאנו מבינים מה הם אומרים, בעצם איננו מבינים דבר; התפיסה שלנו את הדברים שאנו שומעים לעיתים קרובה להיות תפיסה ברמה של געיית שור.
הרב אריה הנדלר | שבט תשס"ו

דיבורים של אמת
מי שניטל ממנו הכוח לדבר ולהביע את עצמו, דיבוריו – ואפילו דיבורי הקודש שלו – אינם נשמעים בעולם האמת; כדי שיישמעו הדיבורים בעולם האמת הם חייבים בראש ובראשונה להיות דיבורים; הם חייבים לבוא מליבו של האדם הרוצה לדבר, לתקשר, להתחבר; אדם שהרצון הבסיסי לדבר ניטל ממנו, אין דיבוריו דיבורים.
הרב אריה הנדלר | שבט תשס"ו

לחפש כמו אברהם אבינו
כך הייתה דרכו של אברהם אבינו: חיפש את האלוקות בכל מקום, נשא את עיניו לשמים וראה את גרמי השמים ואת כוחם הגדול, אולם יחד עם זאת הבין שהם אינם אלא כלים בידיו של כוח עליון; את ה'מה לא' כבר הבין אברהם מדעתו; רק לאחר שהבין שכל הנראה לנגד עיניו אינו אלא מעטפת חיצונית של מציאות אלוקית, רק אז הציץ עליו בעל הבירה.
הרב אריה הנדלר | שבט תשס"ו

אש מתוך האפר
אש ההתלהבות לעבודת ה' מסמלת את ההתבטלות כלפי ה', את קבלת העול; ההתלהבות נקשרה בתפיסה החסידית עם הדבקות בבורא; דבקות זו אפשרית רק לאחר שהאדם מבטל את עצמו, את אישיותו, את ה'אני' שלו, בפני אלוקיו; מי שרוצה למצוא את אש ההתלהבות יחפש באפר של מידת הענווה.
הרב אריה הנדלר | שבט תשס"ו

מבחן הארנק המלא
מהי עמדתו אמיתית של ר' חיים מצאנז? האם הוא בעד השוטה או בעד הרשע? נראה שיש רק שתי אפשרויות בסיפור שלנו, להחזיר את הכסף לבעליו או לא להחזיר; הבעיה היא שכל בחירה גוררת בעקבותיה כינוי שאיננו מחמיא כלל; שוטה או רשע.
הרב אריה הנדלר | שבט תשס"ו

תפוחים לשבת
העולם אומרים שאין מקשים קושיות על מעשיות. אבל האמת היא שהסיפור הזה הוא סיפור קשה. התפוחים היו באמת גרועים, וכל הסיבה שר' חיים מצאנז הצליח למכור אותם היתה משום שר' חיים מצאנז היה המוכר; תפוחים של שבת הם תפוחים אחרים; אלו תפוחים שטביעת ידו של הנותן טבועה בהם, והמחיר הוא מחיר כפול ומשולש.
הרב אריה הנדלר | טבת תשס"ו
