413 שיעורים

משיחת דוד
שמואל א, פרק טז פסוק יא'
לימוד מהמדרש על השקפתו של שמואל על היחס בין מלך לנביא כפי שהוא בא לידי ביטוי בהמלכת שאול ודוד. ה' מלמד את שמואל שהגיע הזמן לעבור למלך שלא כפוף לנביא ושהמלכות תפעל במקביל לנבואה ולא בכפיפות. בהמשך השיעור לימוד על תכונותיו של דוד "אדמוני עם יפה עיניים וטוב ראי"
הרב שמעון קליין | כ"ו אדר תשפ"ה

בחירת דוד מבין האחים
שמואל א, פרק טז פסוק ו
בני ישי הגדולים עברו לפני שמואל אך הם לא נמצאו מתאימים למלכות. ישי אבי דוד סבור שדוד לא מתאים למלוכה ולא מחשיב אותו בכלל בניו. בנוסף לכך שמואל שהתלהב מבניו הראשנים של ישי לא שמח להמליך את דוד.
הרב שמעון קליין | י"ט אדר תשפ"ה

העברת בני ישי לפני שמואל
שמואל א, פרק טז פסוק ו- יב
שמואל מגיע למשפחת ישי על מנת למשוח מלך. בני ישי מועברים לפני שמואל והוא חושב שהם מתאימים למלוכה והם דומים לתפיסת המלכות שלו- תפיסת המלכות של שאול. ה' לא בוחר בבני ישי וישי לא רוצה להביא את דוד שמואל.
הרב שמעון קליין | י"ב אדר תשפ"ה

בין ציווי ה' לבין קיומו של שמואל
שמואל א, פרק טז, פס' ד-ה
ה' מצווה את שמואל ללכת למשוח מלך חדש במקום שאול. שמואל לעומת זאת לא רוצה ללכת, וגם כאשר הוא מסכים ללכת הוא עושה את זה בצורה שונה מהאופן בו ה' ציווה עליו. שמואל אוהב את צורת המלכות של שאול ומתקשה לעבור ללמכות החדשה של דוד
הרב שמעון קליין | ה' אדר תשפ"ה

התגבשות ימי הפורים
אסתר פרק ט, טו-לה
תהליך התגבשות ימי הפורים על שלביו השונים- הקבלה הספונטנית של אנשי הפרזות, איגרת מרדכי, קבלתם של היהודים ובסוף איגרת אסתר המקיימת את ימי הפורים
הרב שמעון קליין | כ"ח שבט תשפ"ה

הגעת שמואל לבית לחם
שמואל א, פרק טז
במהלך השיעור העמקנו והרחבנו בשיח בין שאול ובין הזקנים, הבנו שהעיר חרדה לקראת בואו בגלל המתח של הפגיעה במלכות.
הרב שמעון קליין | כ"א שבט תשפ"ה

שליחות שמואל להמלכת דוד
שמואל א, פרק טז
ה' יתברך נותן לשמואל עצה כדי להימלט מנחת זרועו המאיימת של שאול. שמואל נשלח תחת תחפושת שהוא הולך רק להקריב זבח בבית לחם כדי להמליך את דוד בצורה נסתרת. תגובתם המפוחדת של זקני העיר.
הרב שמעון קליין | י"ד שבט תשפ"ה

הציווי על המלכת דוד
שמואל א, פרק טז, א-ב
בלקיחת המלוכה משאול יש שינוי גם מהתפיסה של שמואל, ולכן יש בזה מכה גדולה מאד לשמואל כפי שרואים אצלנו | שמואל נשלח להמליך מישהו מבניו של ישי. הצגת דוד באופן הזה מלמדת אותנו על השינוי שעוברת המלוכה, מיוסף ליהודה, ואף לעמוד על חלק ממשמעויותיו השונות של השינוי | שמואל חושש שמא שאול יהרוג אותו, ואפשר לראות דיון בשאלה האם החשש שלו מוצדק.
הרב שמעון קליין | ז' שבט תשפ"ה

היפרדות שמואל ושאול
שמואל א, פרק טו, לד-לה; פרק טז, א
שמואל נפרד משאול ומתאבל עליו עד יום מותו. הקב"ה פונה לשמואל ואומר לו שמאס את שאול. לכאורה כפי שראינו הקב"ה לא "מאס" בשאול אלא "ניחם" בו. אלא שהקב"ה מדבר עם שמואל בסגנונו.
הרב שמעון קליין | כ"ט טבת תשפ"ה

הריגת אגג בידי שמואל
שמואל א, פרק טו, ל-לה
שאול מבין שחטא, אך מבקש משמואל שיכבד אותו. הבקשה נובעת מתפיסתו את המלוכה כתפקיד ששייך לגבוה שבעם. שמואל, שעד עכשיו חיכה וקיווה ששאול יחזור בתשובה ויישאר המלך, לוקח את המלוכה משאול והורג את אגג בעצמו. שמואל עולה אל ביתו ובכך בעצם נסוג מבמת המנהיגות, מה שמזמין את דוד לעלות ולהביא עימו תפיסה אחרת של מלוכה.
הרב שמעון קליין | כ"ב טבת תשפ"ה

לקיחת מנדט המלוכה משאול
שמואל א, פרק טו, כד-לב
שאול מבין ומודה שחטא אך ממעיט בחטאו. הוא מסרב להשלים עם הבשורה ואוחז במעיל שמואל. בדברי שמואל לשאול ניתן לשמוע את תפישתו שלו. שמואל הורג את אגג במקום שאול, ובכך לוקח אליו בחזרה את המנדט על המלוכה.
הרב שמעון קליין | ט"ו טבת תשפ"ה

רבני הדור הקודם
מסיבת חנוכה – ראיונות עם רבנים מהישיבה
ישיבת מרכז הרב, הר עציון ובית אל | הרב ליכטנשטיין והרב עמיטל זצ"ל | הישיבה (בית אל) כיום | התקדמות בדרך לגאולה
הרב שמעון קליין | ב' טבת תשפ"ה

תוכחת שמואל לשאול
שמואל א, פרק טו, טז-כא
אחרי ששאול משדר לשמואל שהוא שומע את דבריו שמואל פונה להוכיח את שאול באופן שמזמין תשובה מצידו של שאול. שאול מתבצר בעמדתו ולא מוכן לקבל שטעה.
הרב שמעון קליין | י"ז כסלו תשפ"ה

ארבע חנוכות הן
הרב שמעון קליין | כסליו תשפ"ה

בין שאול לשמואל
שמואל א, פרק טו, י-טז
שאול חושב שהתנהג כראוי במלחמה ושהוא ראוי להמלכה מחודשת. לשמואל נאמר ששאול חטא אך לא נאמר לו תוכן החטא והוא מגלה אותו תוך בירור עם שאול.
הרב שמעון קליין | י' כסלו תשפ"ה

הגעת שמואל לאחר הניצחון
שמואל א, פרק טו, י-טו
ה' מודיע לשמואל שניחם על המלכת שאול. שמואל בוכה על הבשורה. למחרת שמואל מגיע לשאול לגלגל ודרך דברי שאול אנחנו מבינים מה דעתו על מה שעשה.
הרב שמעון קליין | ג' כסלו תשפ"ה

בין אידיאל למעשה
שמואל א, פרק טו, ז-ט
שאול נלחם בעמלק והורג את כולם. אגג נתפש על מנת להורגו לעיני כולם. לתפישתו הוא בסדר גמור. גם העם כאשר הם חומלים על הצאן עושים את זה בשביל לעבוד איתם את ה'. לעומתם, המסַפֵר הנבואי מתאר את מעשי שאול והעם ומעביר עליהם ביקורת.
הרב שמעון קליין | כ"ו חשון תשפ"ה

מה בין המלחמה בנחש למלחמה בעמלק
שמואל א, פרק טו, א-ט
בתחילת השיעור חזרנו על ההסבר לעונש הגדול ששאול נענש על אי הקשבתו לציווי של שמואל במדויק. עברנו לראות בפסוקים את האופן שבו שאול נלחם בעמלק. כשמשווים בין המלחמה בנחש למלחמה בעמלק אפשר לראות הבדלים. מול עמון הייתה התייצבות גדולה יותר ומתוך מעורבות אישית גדולה יותר. שאול בעצמו גם לא מזדהה עד הסוף עם הציווי, ואנחנו רואים שהוא לא נלחם מיד אלא מתעכב קצת.
הרב שמעון קליין | י"ט חשון תשפ"ה

שבירת מודל המלכות של שמואל
שמואל א, פרק ט"ו
ראינו ששמואל פירש את הציווי להילחם בעמלק - להחרים אותם. שמואל מבין שהמלכות צריכה להצליח להיות גבוהה ומורמת. שאול לא מימש את צו ה' בפי שמואל. הבעיה שלו היתה חוסר הציות המוחלט לקב"ה. הכשלון של מלכות שאול הוא בעצם כשלון של המודל של שמואל למלך.
הרב שמעון קליין | י"ב חשון תשפ"ה
