שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
שלום רב ושלום לרב לפני כמה שנים נתתי הלואה לגיסתי... לא מזמן למדתי שאסור לתת הלואה ללא עדים... אני סמוך ובטוח שבמידה ואצטרך הם יחזירו את הכסף מן הסתם... לא נעים להגיד להם כרגע בואו נחתום על מסמך שנתתי לכם הלואה... מה אפשר לעשות במצב כזה רב תודות לרב
תשובה
לשואל שלו' וברכה, הגמ' במסכת בבא מציעא דף עה' עמוד ב' אומרת שאסור להלוות בלי עדים ומובאים שם שני טעמים 1. שהמלוה מכשיל את הלווה שכאשר יתבע את הלווה הוא עלול לשכוח ולכפור, 2. כאשר המלווה יתבע את החוב והלווה לא יודה לו אנשים יחשבו שתובע סתם ויקללו אותו. ומובא בגמ' שם שהאמורא רבינא לא רצה להלוות אפילו  לרב אשי בלי שיביא עדים ויכתוב שטר. וכן פסק השו"ע בסימן ע' סעיף א' בעקבות הגמ' שאסור ללוות בלי עדים והכי טוב לכתוב שטר חתום בעדים. אומנם ערוך השולחן כותב שמה שלא נהגו היום בהלואות של גמילות חסדים להביא עדים זה כיון שמכירים אחד את השני ולא חוששים שיכפור ומוחלים אחד לשני. ולכן אם מדובר בסכום שנראה שגם אם גיסתך תשכח ואתה תאמר לה היא תשלם לפי מה שתגיד או לחילופין אתה תמחל לה אז אין צורך לעשות שטר בדיעבד. אבל אם זה סכום משמעותי שלא תמחל עליו, אם זה לא יפגע בגיסתך עדיף לתקן את הדבר אבל אם יש חשש שהיא תיפגע אפשר להקל ולהשאיר את זה כך . אומנם בפעם הבאה לכתכילה נראה שעדיף בכל מקרה שהלווה יכתוב שהוא לווה מהמלוה ולציין א ת הסכום ויחתים עדים, או שיכתוב זאת  בכתב ידו  ויתן למלוה, או שיעשו את ההלואה בפני עדים. אא"כ מדובר בסכום שמוחלים עליו מלכתכילה שאז לא צריך לעשות שום דבר. בברכה, הרב יואל נויברגר
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il