שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
שאלה
ב"ה שלום כבוד הרב אני מבין שיש מחלוקת בפסח דורות ? תודה משה שמות פרק יב ו וְהָיָה לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד אַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַזֶּה וְשָׁחֲטוּ אתוֹ כּל קְהַל עֲדַת-יִשְׂרָאֵל בֵּין הָעַרְבָּיִם תורה תמימה לחדש הזה - אין לי אלא פסח מצרים שטעון בקור ארבעה ימים קודם שחיטה, פסח דורות מנ"ל (מניין לנו), ת"ל (תלמוד לומר) (י"ג ה’) ועבדת את העבודה הזאת בחודש הזה, שיהיו כל עבודות חודש זה - כזה [פסחים צ"ו א’]: רש"י והיה לכם למשמרת - זה לשון בקור (בקרה) שטעון בקור ממום ארבעה ימים קודם שחיטה, ומפני מה הקדים לקיחתו לשחיטתו ארבעה ימים מה שלא צוה כן בפסח דורות...
תשובה
שלום אכן צדקו דבריך. הרחבה לעניין: בגמרא במסכת מנחות (דף מט/ב) מובאית הברייתא: תניא, בן בג בג אומר, מנין לתמיד שטעון ביקור ד' ימים קודם שחיטה, ת"ל, (במדבר כח, ב) "תשמרו להקריב לי במועדו", ולהלן הוא אומר (שמות יב, ו) "והיה לכם למשמרת עד ארבעה עשר יום", מה להלן טעון ביקור ארבעה ימים קודם שחיטה, אף כאן טעון ביקור ארבעה ימים קודם שחיטה. חובת ביקור ארבעה ימים קודם השחיטה לא נאמרה בכל הקרבנות, כמו שמוכח בסוגייא שם, וכלשון רש"י (ד"ה לעולם): "לתמידין הוא דבעינן ביקור ארבעה ימים, אבל מוספין לא", וכמו כן קרבן יחיד אין צריך ביקור ד' ימים. וכתב הרשב"א, שכמו כן דין ביקור ד' ימים לא נאמר כי אם בפסח מצרים, ואילו בפסח דורות אין צורך בביקור ד' ימים - "שהרי קרבן של יחיד הוא", והגם שקרבן פסח נקרב בכנופיא, עכ"ז קרבן יחיד הוא. אכן דין זה אינו מוחלט, שכן משמעות דברי הגמרא בפסחים (צו/א) היא שגם פסח דורות צריך ביקור, וכן מבואר שם ברש"י (ד"ה ופסח) ובתוס' (צה: ד"ה מה בין). ומנגד הרמב"ם - הזכיר את דין הביקור רק לגבי קרבנות תמידים (הל' תמידין ומוספין פ"א ה"ט), ובהלכות פסח לא הביא דין זה. עיין בביאור שיטת הרמב"ם: מנחת חינוך (מצוה ה) ובפירוש 'עשירית האיפה' אות ג'. יש לדעת שכל דיון זה הוא כלפי חובת בדיקה ד' ימים לפני השחיטה, ואילו חובת ביקור לפני השחיטה ממש ישנה בכל הקרבנות (תמיד פ"ג מ"ד). יום טוב
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il