- תורה, מחשבה ומוסר
- תורה ומדע
495
שאלה
חז"ל אומרים שבמוצאי השבת הראשונה נתן הקב"ה דעה באדם ויצר את האש ולכן אנו מברכים על האש בכל מוצש"ק. אך המדענים סוברים שהאש הייתה בשימוש אצל האדם הקדמון כבר לפני למעלה ממיליון שנה (על עצם מציאות האדם הקדמון איני שואל כי אני מכיר את דברי הראי"ה זצ"ל בעניין). אם כן איך ניישב- קשה לומר שהמדענים טועים לגמרי, ואם נאמר שדברי חז"ל הם דברי אגדה שהם כמו משל כדברי הרמב"ם בהקדמה לפיהמ"ש, אם כן איך נגזרה ממשל זה הלכה לברך על האש במוצש"ק?
תשובה
כל המונחים שהזכרת טעונים הבנה בסיסית ע"מ שנבין איש את שפת רעהו. האם המונחים שאתה משתמש בהם הם בעלי אותה משמעות שהמדרש מדבר עליהם?
מיהו האדם הקדמון? מתי בדיוק היה אדם הראשון? מהו מושג הזמן בטרם היות מי שמנה אותו? מהו המקום ממנו נמדד הזמן? מהי יצירת האש? הרי ברור שהיית אש בעולם מקדמת דנא, היו ברקים ופרצו שרפות וכן קרני השפש פגעו בעצמים שגרמו להתלקחות.. מהי המשמעות שליצירת אש? אפשר לייצר אש ע"י אבני צור ואפשר ע"י חיכוך של עצמים אחרים. האם הצירה שאתה מדבר עליה היא אותה יצירה של המדרש?. האם המדרש התכוון ליצירת האש או לרתימת האש לתענשיה, כגון התכת מתכות ועיבודן שזהו שלב מתקדם יותר . ועוד ועוד...
מכיוןן שהכל מעורפל וסתוםעדיף שנעסוק בדברים ברורים יותר

משחקים גנטים כבריאה אלוקית?
הרב דוד חי הכהן | כ"א סיון תשס"ז
יחס איינשטיין למדע וליהדות
הרב אוריאל טויטו | כ"ח טבת תשפ"ב
השפעת ממצאי מגילות מדבר יהודה על חישוב התאריך
הרב פרופ' נריה גוטל | כ"א אדר תשפ"ה
האם הקב"ה ברא את העולם בשישה ימים
הרב אוריאל טויטו | כ"ה אייר תשפ"ב

יום העצמאות ויום הזיכרון
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח ניסן תשס"ד

לד' בעומר בשבת - מתי מותר לספרדים להסתפר והתגלח
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"א

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
