- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
181
שאלה
בבא מציעא דף לה ע"ב, אומרת המשנה ששוכר שהשאיל והבהמה מתה כדרכה אצל השואל, יישבע שמתה כדרכה ויהיה פטור (ואילו השואל ישלם לשוכר שהשאיל לו).
איך ייתכן שהשוכר נשבע על משהו שקרה אצל השואל, הרי לא ראה בעצמו? (וא"ת שהוא ראה, הרי שהשואל יהיה פטור מצד "בעליו עימו")
תשובה
שלום וברכה,
עיין בר"ח ובריטב"א (ב"מ לה:) שכתב "ישבע השוכר, פירוש... אם היה שם בשעה שמתה...". (ובסוף דבריו מביא מחלוקת מה הדין אם לא היה שם, האם יכול להשבע שאינו יודע ונפטר כדין איני יודע אם התחייבתי, או שחייב משום שנידון כאיני יודע אם פרעתי.)
ולגבי שאלתך שזו שמירה הבעלים,
עיין במשנה ב"מ ח, א ששמירה הבעלים אין הכוונה שהבעלים נמצא יחד עם השומר, אלא שהוא עובד בשביל השומר.
בברכה,

רקם וחגר - איפה זה?
הרב חיים שרייבר | כ"ה שבט תשפ"ה

ברכות מג עמוד ב מד עמוד א
הרב חיים שרייבר | י"ב ניסן תשפ"ה

ראשי תיבות ב"ז
הרב חיים שרייבר | כ"ו שבט תשפ"ה

אדם המסיט נהר על חברו הכפות - הסבר לפטור דיני גרמא רציחה
הרב משה מאיר אבינר | כ"ד ניסן תשפ"ה

השתתפות בקבוצה שכוללת גם "מתקשרות"
הרב שמואל אריאל | כ"ו ניסן תשפ"א

ריקודים בראש חודש אייר
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ז ניסן תשס"ח

הדלקת נר זיכרון כששבועות יוצא במוצאי שבת
הרב שמואל אריאל | ב סיון תשע"ט

לד' בעומר בשבת - מתי מותר לספרדים להסתפר והתגלח
הרב יצחק בן יוסף | ד אייר תשפ"א

החלפת שם אמצעי פול
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה

נכנסתי למנזר
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה

שינוי שם צריך להיות בבית הכנסת כשרק משנים את הכתיב?
הרב דוד חי הכהן | א אייר תשפ"ה
