שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • בקשת סליחה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
היה לי חבר מאוד טוב ועשיתי טעות נוראה, ומאוד פגעתי בו. הוא מאוד נפגע ואחרי חודשיים שלא דיברנו, בחודש אלול שלחתי לו הודעה וביקשתי ממנו סליחה, אבל הוא לא סלח. גם לפני יום כיפור, ביקשתי סליחה, והוא לא סלח. ומאז אני מקפיד פעם בכמה זמן לשלוח לו הודעה ולבקש ממנו סליחה, אבל או שהוא לא עונה, או שהוא אומר שהוא לא רוצה לסלוח לי, כל פעם מחדש. אני כבר לא יודע מה לעשות, הוא פשוט לא מסכים לקבל את הסליחה שלי. האם חטא זה יימחל ביום הכיפורים? מה לעשות הלאה? תודה רבה
תשובה
מה שעשית זה כמובן דבר ראוי ונכון, לבקש ממנו סליחה כפי יכולתך. מצער לשמוע שזה לא הועיל והוא לא סלח לך. עם זאת, בהלכה (שו"ע תר"ו, א) מופיע שכדי שהאדם ייצא ידי חובת בקשת סליחה ויהיה פטור מלבקש עוד, יש צורך בפעולה יותר משמעותית – לא רק לבקש סליחה באופן אישי מול הנפגע, אלא לבוא אליו עם שלושה אנשים אחרים, שיהיו נוכחים בשעת בקשת הסליחה. באופן הזה האדם מבטא בצורה חזקה את הצער שלו על הפגיעה, שהוא מוכן להודות בטעות שלו גם בפני אנשים נוספים ובלבד שהחבר יסלח לו. באופן הזה יש גם יותר סיכוי שהחבר יסכים לסלוח, כאשר הוא רואה את המאמץ של מבקש הסליחה, וכאשר החברים האחרים שנמצאים שם מצטרפים גם כן לבקשה ממנו שיסלח. אם הפוגע ביקש סליחה באופן הזה שלוש פעמים, דהיינו ששלוש פעמים הוא ביקש סליחה בפני שלושה אנשים (יכולים להיות גם אותם אנשים בכל פעם), הוא כבר קיים את בקשת הסליחה כמיטב יכולתו, ואין עליו חובה לבקש יותר. עם זאת, ייתכנו מצבים שבהם חשיפת הסיפור בפני אנשים נוספים עלולה בעצמה לפגוע בנפגע פגיעה נוספת, כגון שמדובר בעניין אישי שהוא יתבייש כאשר זה יוודע לאחרים. במצב כזה נראה שעדיף להימנע מהבאת אנשים נוספים לבקשת הסליחה (עיין בדומה לכך בפסקי תשובות תר"ו, ד, בשם ר' ישראל סלנטר). אם זה המצב, נראה שאין לך מה לעשות יותר כעת, אבל ראוי לבקש בכל זאת סליחה לפני יום הכיפורים הבא, בתקווה שהחבר יסלח.
לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il