47
שאלה
לכבוד הרב: לפני שקראתי את מה שהרב כתב, עברתי על הרבה מראה מקומות בפנים, והגעתי למסקנה שלאשכנזים, החזן לא אומר ה' שפתי בקול (ע"פ הקיצור, ערוך השולחן, מ"ב, מ"א, שולחן ערוך הרב, ורב משה פיינשטין). שמחתי לראות דעה חולקת בשם הגר"א, אבל לעניות דעתי זה טעות גמור! הגר"א רק פסק שאומרים יהיו לרצון, כמו השל"ה (כמו שהובא במ"ב). תשובות והנהגות כתב שדמשק אליעזר מסביר את הגר"א שהוא (הגר"א) התכוון שיאמר יה"ל (אחר תפילתו) "בקול רם". אבל עם מחילת כבודו, דמשק אליעזר ממש לא כתב כך! (וגם אין רמז לכך בגר"א). אלא הוא כתב שלפי הגר"א: שיאמר יה"ל אחר "תפילתו-בקול-רם"! וכן ממש לשון שו"ע בסימן קי"א. ודו"ק
תשובה
שלום וברכה!
יישר כח על הדברים. אכן אני מסכים שמדברי הדמשק אליעזר אין בהכרח ראיה, כיוון שייתכן שהוא התכוון כפי שפירשת, שלאחר החזרה שנאמרת בקול רם יש לומר "יהיו לרצון", ולא שיש לומר את "יהיו לרצון" בקול רם.
אולם דברי שו"ת תשובות והנהגות אינם מבוססים רק על לשונו של הדמשק אליעזר, אלא עיקר המקור לכך הוא מדברי הגר"א עצמו. לגבי אמירת "ה' שפתי תפתח" בחזרת הש"ץ, כותב הגר"א פעמיים (קי"א, ב; קכ"ג, ו) שזה "כתפילה אריכתא" ו"מענין התפילה עצמה". אם אכן זה חלק מן התפילה עצמה, הרי יש לומר אותו בחזרת הש"ץ בקול, כמו כל נוסח התפילה שצריך לחזור ולאומרו בקול.
וכן לגבי "יהיו לרצון" – בעניין זה כותב הגר"א (קכ"ג, ו) שהעיקר הוא כדברי השל"ה, והשל"ה כותב בעניין זה: "...שכשם שסובר שפותח בה' שפתי תפתח, סובר גם כן שמשלים יהיו לרצון אמרי פי... וכן אני נוהג כשאני שליח צבור ומתפלל, ודלא כמו שכתב הגאון רמ"א... לומר השליח צבור ה' שפתי תפתח אבל לבסוף לא יאמר יהיו לרצון, ואין טעם לדבר, דהא שניהם עולים בקנה אחד". אם אכן שתי ההוספות הללו הן שוות ומהוות חלק מן התפילה עצמה, יש לאומרן גם בחזרת הש"ץ, ובקול דוקא. וכך כותב בשו"ת תשובות והנהגות שם (ג', מ): "ונראה פשוט שלדבריהם צריך לומר ה"יהיו לרצון" וכן "ד' שפתי תפתח" בקול רם... שאם אומר בלחש לא נקרא תפלת הש"ץ כלל... שהתקנה היתה לחזור התפלה כולה בקול רם...", עיין שם.
חיפשתי ומצאתי בעניין זה דעות נוספות לכאן ולכאן: עיין הלכות יום ביום (הרב קארפ), תפילה ח"ג, י"ח, א; פרח מטה אהרן (הרב סולובייצ'יק), אהבה, הלכות תפילה ב', ט; הרב שכטר, קובץ בית יצחק מ"ה, עמ' 37 – נקטו שלדעת הגר"א אכן יש לומר את הפסוקים בקול. ולעומתם במאמרו של הרב יעקב טריבץ, מוריה תס-תסב עמ' תסב, אומר כדבריך, שגם לדעת הגר"א יש לאומרם בלחש.