- הלכה
- תכלת
903
שאלה
שלום לרב,
רציתי לשאול לגבי מעבר בין שיטות קשירת פתיל התכלת;
מתי שגיליתי את חשיבות התכלת בימינו שאלתי רב איזו שיטה לקשור הוא אמר לי רמב"ם. לאחר מכן אני לא זוכר מדוע(אולי שאלה נוספת שלי) אמר לי לשאול את המפעל של "פתיל תכלת" מה הרוב, המזכירה במוקד אמרה לי שרוב האשכנזים בארץ קושרים כשיטת הגר"א ובארצות הברית רוב האשכנזים כתוספות. שאלתי את הרב ואמר לי לקשור גר"א; עברו השנים והציציות התבלו וכעת אני רוצה לרכוש מחדש, מאז נתקלתי בשיעור בשמיעה(לא מצאתי אחרי זה, יִתכן ולא הייתי מרוכז) במשנ"ב שמשמע ממנו שכשהיה תכלת היו נותנים שני פתילים בכנף (כתוספות) ובנוסף נתקלתי באר"י שכתוב שם שמכנף אחד יוצאים שבעה פתילים לבנים ואחד תכלת (כרמב"ם).
עכשיו אני תוהה: האם חובה לי כאשכנזי ללכת כפי המשנ"ב, או האם כדאי להמשיך איך שהתחלתי ולפי רוב האשכנזים בארץ, או לקשור כשיטתם של הרמב"ם והאר"י - מה גם שיתכן שרוב רובם של היהודים שעונדים תכלת קושרים בשיטת הרמב"ם - וכך נראה.
תודה רבה.
תשובה
תנהג כהרמב"ם ( פ"א הלכהו) והאר"י והמגיד מישרים חוט אחד תכלת מתוך שמונה. האור שמח כותב על הרמב"ם שהעיקר כמוהו.
גדולי הפוסקים שחייבו ועודדו להניח פתיל תכלת כך נהגו - הגר"ד ליאור שליט"א שו"ת דבר חברון יט, הרב מאיר מזוז שליט"א, הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל.
ברכה והצלחה

גילוח ותספורת ביום עצמאות שהוקדם
רבנים שונים | ב אייר תשפ"ה

קילו מהבצק לחלות וקילו לעוגה. מפרישים חלה?
הרב מיכאל יומטוביאן | ט"ו אדר א' תשע"ט

דיני יום העצמאות שהוקדם או נדחה
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אייר תשע"ח

גילוח בחג העצמאות
הרב אליעזר מלמד | כ"ה אדר ב' תשס"ה
סמכות הלכתי לפירוש רש"י
הרב פרופ' נריה גוטל | ג אייר תשפ"ה
קידושין ה עמוד א
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
בס"ד, כמה פעמים צריך להזכיר שם השם במסמך כמו מבחן, ש.ב, וכו
הרב חיים שרייבר | ד אייר תשפ"ה
