שאל את הרב

קטגוריה משנית
שאלה
זוג המתארח בחנוכה שני לילות במלון ואין מי שידליק בשבילם נרות חנוכה בבית. היכן עדיף להדליק במלון את הנרות חנוכה?
תשובה
שלום וברכה, עדיפות ראשונה: להדליק בחדר שלך. אמנם בדרך כלל בתי המלון אוסרים זאת, ואז כמובן שיש להקשיב להוראות ולא להדליק שם. עדיפות שנייה: בחדר אוכל. עדיפות שלישית: בלובי של בית המלון או בכל מקום אחר במלון. בכל אופן יש להדליק בברכה. אין הבדל בין אשכנזים לספרדים בכל זה, (אלא שספרדים כידוע מדליקים רק אחד מכל משפחה והאשכנזים נוהגים שכל בני הבית מדליקים, והנשים לא צריכות להדליק לפי הכלל שאשתו כגופו). הרחבה: יש אומרים שהשוהים בבית מלון צריכים להדליק בחדרים (הגר"מ אליהו כמובא במקראי קודש לרב הררי פ"ט סע' יז, אור לציון ח"ד פרק מז, הלכה ח). והוסיף האור לציון שאם מדליקים בחדר האוכל לא יוצאים ידי חובה, כיון שאינו מושאל לו באופן פרטי. ויש אומרים שעדיף להדליק בחדר אוכל (הגר"נ קרליץ כמובא במקראי קודש יד הע' קיד, עי' במקראי קודש שדן בדבריו). אך למעשה ביאר הגר"א וייס שאין מניעה להדליק בכל מקום במלון. וז"ל: "לשאלת רבים מתושבי הדרום והצפון שפונו מבתיהם ושוכנים בבתי מלון ברחבי הארץ, ואין מניחים להם להדליק בפתחי וחלונות חדריהם, אלא בחדר האוכל או בלובי של המלון או בחדרי כינוסים וכדו', ובמקומות מסויימים יאפשרו להם להדליק מחוץ לפתח המלון, מה המקום הראוי להדלקה. כבר ביארתי במק"א שאין ההדלקה על פתח מבחוץ מעכבת, וכאשר אי אפשר להדליק על פתח הבית מבחוץ ולא בחלון הסמוך לרשות הרבים כדין הדר בעליה, יכול להדליק ולברך גם בתוך הבית, וכמו שאמרו דבשעת הסכנה מניחו על שולחנו ודיו, עיין מנחת אשר מועדים (ח"ב סימן ד'). ומנהג החסידים דבכל אתר ואתר, ואף בארץ ישראל להדליק בתוך הבית בצד שמאל של אחד מפתחי הבית ויש להם על מה שיסמוכו, כמו שביארתי שם. ונראה עוד, דאף שדנו הפוסקים במי שאוכל במקום אחד וישן במקום אחר, היכן ידליק נר חנוכה, אין ללמוד מזה שעדיף להדליק במקום שאוכל ולא בלובי או חדר אחר בבית מלון, דאין הנידון אלא אם עיקר דירתו של אדם בבית שישן בו או בבית שאוכל בו כאשר מדובר בשני בתים נפרדים, אבל כאשר אוכל וישן באותו בית ובנין, אין כל נפ"מ באיזה חדר הוא מדליק, וראוי להדליק במקום שיש פרסומי ניסא הגדול היותר. (עיין לעיל אות ב'). ושאני נר חנוכה מנר שבת, דבנר שבת יש ענין להדליק במקום אכילתו דשם עיקר עונג שבת וכבודו משא"כ בנר חנוכה שכל ענינו פרסומי ניסא. ואף בכך שאני נר חנוכה מנר שבת, דבנר שבת דעת הבית יוסף שאין שתי נשים מדליקות בחדר אחד ואין לברך על תוספת אורה, אבל בנר חנוכה כו"ע מודי דשני אנשים שאינם מאותו משפחה ובית אב יכולים להדליק במקום אחד, ומשו"כ אין מניעה שרבים ידליקו אם בחדר האוכל ואם בלובי של המלון. ואם רבים המה דיירי הבית כגון בבתי המלון הגדולים, ראוי לסדר אם אפשר הדלקה גם בפתח הבנין, גם בלובי, וגם בחדר האוכל כדי להרבות בפרסומי ניסא". עכ"ל הגר"א וייס. נראה לענ"ד שלכתחילה נכון לצאת ידי כל הדעות או רובם, ולכן כתבתי שהלובי היא עדיפות שלישית. אך ניתן להדליק שם בברכה כאמור. יש עוד אופציה להדליק בחדרים עם פנס שעובד על בטרייה (אור לציון ח"ד מד ב, וכן פסקו הגרש"ז אוירבך והגריש"א כמובא בהליכות שלמה טו ג). אך לדעת אחרים אין יוצאים ידי חובה בפנס (מרן הראי"ה קוק במצות ראיה תרעג, הגר"א וייס). ופסק היביע אומר (ח"ג או"ח לה) שבלית ברירה ידליק פנס ללא ברכה. בנידון שלנו אין צורך להדליק בפנס כי בדרך כלל הבית מלון מאפשרים להדליק במקום כלשהו, וזה עדיף מפנס. הערת הג"ר שלמה הירש: "לכאורה בפתח המלון לרה"ר זה מהודר ביותר כדין פתח החצר. גם כשמדליקים בפנים אם יש אפשרות לעשות היכר לבני רה'ר עדיף".

1 תגובותב1 דיונים

  • א אחיה |כ"ט כסלו תשפ"ה

    עזרת לי

    תודה רבה הרב דניאל. ישר כוח

לחץ כאן לשליחת שאלה בהמשך לשאלה זו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il