- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
22
שאלה
שאלת נכדי. חיטה ושעורה אינם בכלל עץ. ואינם נאכלים כמותם. איך התורה מונה אותם כאפשרות. האם יש לזה התייחסות בכתובים.
תשובה
שלום
בשאלתך (שאלת הנכד היקר) עסקו גדולי ישראל.
בספר "תורת חיים" הקשה היאך יתכן ש'עץ' הדעת היה חיטה. והביא שכבר במדרש (בראשית רבה טו) שאלו כן. ואמרו שהיו מיתמרות כארזי הלבנון, אם כן אין מדובר בעצים עם גזע ועלים אלא תיאור של גובה החיטה. התורת חיים עצמו מבאר שיש לומר שלא היתה זו חיטה ממש, שהרי נאמר "כי טוב העץ למאכל" וחיטה עצמה אינה ראויה למאכל" אלא הכוונה לפת חיטין - שעל אותו עץ גדלו גלוסקאות חיטין שכך היתה הארץ מוציאה אז וכפי שיהיה לעתיד לבוא.
ובסידור יעב"ץ מפרש את הדברים שמובאים בפרק שירה, שהחיטה אומרת "ממעמקים קראתיך ה'", כך כיון שהחיטה היתה גדולה כעץ ואחרי החטא התקטנה הרי היא משוררת ומבקשת, ממעמקים – אליהם השפלתי והתקטנתי, קראתיך ה' שתענני.
יום טוב

אלישע בן אבויה כפירתו בהשם
הרב פרופ' נריה גוטל | ד ניסן תשפ"ה

ברכת הודאה על הגשם
הרב דניאל קירש | ז שבט תשפ"ה

מסכת מכות דף ו ע"א
הרב חיים שרייבר | ה אייר תשפ"ג

שנות חייה של רחב
הרב רפאל וסרטיל | י"ח כסלו תשע"ג

קידוש לשבת חול המועד
הרב בנימין במברגר | כ"ב ניסן תשס"ז

קידוש בליל שישי שהוא מוצאי שביעי של פסח
הרב רפאל וסרטיל | כ"ה ניסן תשע"ה

קידוש בליל שישי שהוא מוצאי שביעי של פסח
הרב רפאל וסרטיל | כ"ה ניסן תשע"ה
