- שבת ומועדים
- משחקים וספורט
761
שאלה
לפי הספרדים, שפוסקים כמרן, האם משחקים בשבת הם מוקצה? אודה לרב אם יוכל לכתוב מקור בפוסקים ונימוק
תשובה
דין זה של משחקים בשבת לדין מקוצה הוא דיון ארוך ואינני יכול כעט לפרט את הכל אכתוב רק את עיקרי הדברים.
דין זה מתחיל לגבי, אם מותר לשחק בכדור בשבת. שהתוס' בביצה (יב. ד"ה ה"ג) כתב שמותר לשחק בכדור ביו"ט ברה"ר, ומוכח דס"ל שאין בזה איסור מוקצה. אולם בספר שיבולי הלקט (סי' קכ"א) אסר בזה. ומרן השו"ע בסימן שח סעיף מ"ה פסק לאסור כדעת השבולי הלקט והרמ"א שם התיר.
ישנם אחרונים שלומדים דין כל המשחקים מדין כדור וממילא לדעת השו"ע הינם בגדר מוקצה ולדעת הרמ"א לא. וישנם אחרונים שמחלקים בין כדור של זמנם שהיה מאוס וכדו' ובין משחקים בזמנינו שאינם בגדר מוקצה. ועיין כל זה במה שכתב בספר ילקוט יוסף חלק שבת כרך ב' מעמוד שפז עד עמוד שצד. ובשו"ת תפילה למשה ח"א (סי' כ"ב) ובספר שמירת שבת כהלכתה כרך א' (פרק ט"ז סעיף ג' ופרק כ' הערה כח).
ולענין הלכה לאדם גדול ודאי שיש להחמיר בדבר זה.