- שבת ומועדים
- ישיבה בסוכה
1451
שאלה
הרב כתב בספר פסקיו על חגי תשרי שלא מברכים לישב בסוכה על שינה. ע"פ המשנה ברורה אדם שנכנס לסוכה ולא יאכל בה מברך לישב בסוכה על עצם השהייה עצמה.
מה דינה של סוכה שמיוחדת לשינה ולא אוכלים בה, האם צריך לברך בה "לישב בסוכה" לפני שהולכים לישון? האם זה יהיה תלוי באם היה הפסק מרובה מהזמן שיצא מסוכת האכילה עד שנכנס לסוכת השינה?
תשובה
זו דעת הרמב"ם לברך על שינה אך אנו לא פוסקים ככה, דעת יהודי אשכנז שלא מברכים על שינה, והתוספות מביאים שני תירוצים למה לא מברכים על שינה, תירוץ ראשון שאולי יפריעו לו לישון וזה תלוי בדעת אחרים כגון שישימו לו רדיו בקולי קולות שיפריעו לו לישון, ותירוץ שני שכשאנו מברכים על האכילה זה כולל גם את השינה.
זה לא משנה לשם מה נעשתה הסוכה, אך לגבי סוכה שאפשר לאכול בה ולא לישון או להיפך יש שיטות בזה להכשיר את הסוכה ולכן גם בשימוש שאפשר לעשות בה, לא פשוט שאפשר לברך לישב בסוכה. אבל בסוכה שנעשית לשם שימוש מסוים ואפשר לעשות בה את השימוש השני, יכול לברך עליה.

ברכת "לישב בסוכה" לפני שינה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כ"ח מרחשון תשס"ב

הגדרת שנת קבע לעניין סוכה
הרבנות הראשית לישראל | ט"ז תשרי תשפ"ב

שינה בסוכה בשנה הראשונה לנישואין
הרב שמואל אריאל | י"ז אלול תשע"ו
